Om mindre än två månader lanseras Nintendos nya spelkonsol i Nordamerika och nu träder spelutvecklaren Akihiro Suzuki fram och klagar på bristfällig processorprestanda. Positivt är att grafiken ska vara markant förbättrad mot dagens spelkonsoler.

Suzuki är producenten bakom spelserien Dynasty Warriors och enligt honom kommer Wii U med bristande processorkraft. Arkitekturen bakom är IBM:s relativt färska Power7, så problemet ligger inte i grundarkitekturen utan de klockfrekvenser Nintendo valt att använda. Processorn i Wii U kommer med tre kärnor och simultan flertrådning och utifrån det här att döma, med låga klockfrekvenser.

Han fortsätter med att processorn har ”lite mindre” beräkningskraft än vad som finns i både Playstation 3 och Xbox 360. Det här orsakar problem i deras speltitlar Dynasty Warriors och Warriors Orochi när man har många fiender som ska renderas på skärmen samtidigt. Samtidigt menar han på att det inte kommer vara något fel i den visuella upplevelsen.

Wii_U_WhiteKan grafiken i Wii U kompensera för bristfällig beräkningskraft i processorn?

Styrkan i konsolen ska ligga i grafikdelen, som sägs vara baserad på en modifierad variant av grafikkretsen Turks med 480 Radeon-kärnor, 24 texturenheter och 8 rasterenheter. Grafikdelen som även ska få en gigabyte minne är mycket bättre lämpad för generella beräkningar än det som sitter i Xbox 360 och Playstation 3, vilket innebär att fler tidigare CPU-intensiva uppgifter bör kunna flyttas över till konsolens GPU istället.

Suzuki avslutar med att utvecklare fortfarande försöker lista ut hur man utnyttjar konsolens hårdvara på bästa sätt, vilket innebär att första vågen spel inte kommer använda konsolens fulla potential. Wii U lanseras den 18 november i Nordamerika och kommer sedan hit till Europa den 30 november.


Relaterade artiklar:

2
Leave a Reply

Please Login to comment
2 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
Emil TapioFaulisto Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Faulisto
Medlem
Faulisto

Ska man dra ett skämt så kan man med fördel dra Wii U.

Emil Tapio
Gäst
Emil Tapio

Det var ett tveksamt beslut att lägga processorprestandan hacket under nuvarande generation, det är givet. Varför göra det svårt för spelutvecklare? De verkar ju ha det svårt med optimeringar överlag.. Lika bra att låta dem följa en tidigare given mall så att spelutbudet blir större fortare. Och i senare skeden kan grafikdelen nyttjas till fullo, när hårdvaran känns bekant.