Med sin kommande portabla spelkonsol Shield hoppas Nvidia på att kunna röra om i grytan för spelande på resande fot. Nu flyttar man dock fram lanseringen till juli månad istället för att som tidigare utlovat inleda försäljning idag, på grund av ett mekaniskt fel.

Många har räknat ner till lanseringen av Nvidias Android-baserade nykomling på den portabla konsolmarknaden. Med en passform som en handkontroll huserande en Tegra 4-processor och en tillhörande 5-tumsskärm med 720p-upplösning ska enheten delvis kunna spela vanliga Android-spel och delvis strömma spel från en dator med Nvidia-grafikkort.

Konsolen skulle egentligen börjat säljas idag, men i ett blogginlägg delges istället att lanseringen blir uppskjuten till någon gång under juli månad. Detta då man under de slutgiltiga testerna av produkten stötte på ett ”mekaniskt fel” relaterad till en tredjepartkomponent.

”We’re grateful for all the enthusiasm that’s been expressed for SHIELD, our new portable gaming device.  And we’re eager to get it into your hands. But we won’t do that until it’s fully up to the exacting standards that NVIDIA’s known for. And some final quality-assurance testing has just turned up a mechanical issue that we’re not happy with. So, while we announced last week that SHIELD will go on sale this Thursday, we’ve taken the hard decision to delay shipping until next month.”

Vilket fel det rör sig om eller exakt när under juli månad försäljningen kommer inledas är inte bekräftat. Men om det är ett fel som inte upptäcks förrän lanseringsveckan och efter inledd masstillverkning kan korrigeras på en månad rör det sig antagligen inte om en enorm brist.

Nvidia ber i sitt blogginlägg om ursäkt för de som förhandsbokat konsolen och får sin leverans försenad, och tackar för visad entusiasm.


Leave a Reply

avatar
  Subscribe  
Notifiera vid