John Carmack är en av spelföretaget Id Softwares grundare och ses av många som en av de största frontfigurerna inom spelindustrin. Nu meddelas att han kommer övergå till en plats som teknikchef för Oculus VR, företaget bakom kickstarter-succén Oculus Rift.

Som grundare av Id Software sitter John Carmack på en minst sagt imponerande meritlista. Han var med och arbetade på några av de första förstapersonsskjutarna i branschen, Wolfenstein och Doom, och har följt företaget under många år som programmerare och frontfigur. Han har även startat ett rymdfartsföretag, Armadillo Aerospace.

Varje år håller Carmack ett föredrag om framsteg och tillbakablickar i spelindustrin på Quakecon, och under årets mässa talades det en hel del om virtuell verklighet, eller VR, och framför allt om kickstarter-succén Oculus Rift, ett par skärmglasögon som täcker ens synfält med en 3D-bild för en rejält ökad inlevelse.

Framtidens grafik en hjärtefråga

Carmack har länge uttryckt en förkärlek för framsteg inom skärmteknik och nya sätt att förmedla video från spel. Just virtuell verklighet har benämnts som framtiden för spelindustrin, och Oculus Rift har varit ett exempel som kommit på tal flera gånger. Med det i åtanke är det inte helt överraskande att han nu övergår till att bli teknikchef hos Oculus VR.

Det meddelar Oculus VR i ett blogginlägg på sin hemsida, där man också delger att Carmack kommer ta plats på ett nystartat kontor i Dallas, USA, till vilket man även söker ytterligare personal. I samma inlägg bifogar man ett uttalande från Carmack angående övergången.

carmack_vr

“I have fond memories of the development work that led to a lot of great things in modern gaming – the intensity of the first person experience, LAN and internet play, game mods, and so on. Duct taping a strap and hot gluing sensors onto Palmer’s early prototype Rift and writing the code to drive it ranks right up there. Now is a special time. I believe that VR will have a huge impact in the coming years, but everyone working today is a pioneer. The paradigms that everyone will take for granted in the future are being figured out today; probably by people reading this message. It’s certainly not there yet. There is a lot more work to do, and there are problems we don’t even know about that will need to be solved, but I am eager to work on them. It’s going to be awesome!”

Värt att notera är att medan Carmack lämnar sin tidigare position hos Id Software kommer han stanna kvar som konsult för företaget och bidra till utvecklingen för kommande spel.

Oculus VR har expanderat kraftigt sedan genomslaget på E3 och Kickstarter och har samlat in stora belopp i investeringar som har bidragit till det nya kontoret. Ännu finns inget officiellt lanseringsdatum för konsumentversionen av Oculus Rift, men misstankar finns om att vi kan komma att se det i någon form under nästa år. Man har även delgivit att målet är en prislapp på 300 dollar.

Källa: Oculus VR

Relaterade nyheter:

4
Leave a Reply

avatar
4 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors
johnjensenshaglordflopper Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Stormense
Medlem
Stormense

Efter att testat en vecka kan jag redan våga påstå att Oculus Rift inte kommer bli jättestort. Sätter de ribban på att vara en nischad dyr produkt tror jag på den. Frånsett att bilden man får ut är skräp men duger till gamla spel (Läs Half Life 2 och Team Fortress 2) så tror jag ändå inte att en högupplöst variant kommer slå. Det i villfarelsen att Casuel Social Gaming är spelindustrins stora penga-ko. Visst kommer det uppstickare ibland, bland främst FPS grenen, där man spelar bäst i ensamhet, men utslaget på hela året tror jag dessa AAA-spel är en… Läs hela »

flopper
Medlem
flopper

adult industrin följer utvecklingen noggrant.

Micke
Medlem
Micke

[quote name=”johnjensen”][/quote] Som tur är så är ingen tvungen att köpa den. Lär bli trevlig när den kommer med 4k-upplösning osv osv. Visst blir man avskärmad som du säger men det är fortfarande bra att vi får flera alternativ. Jag menar hur många sitter kvar och lyssnar på AM/FM-radio om det finns en TV? Skulle motivet att man blir mera avskärmad avskräcka? Ocuslus Rift kommer troligen leda till en ny milstolpe. Man får börja arbeta på självdisciplinen redan nu så att man inte fastnar brutalt när den sedan är bra och simpel. Något jag funderade på är om det kommer… Läs hela »

Stormense
Medlem
Stormense

Tycker det är rätt smidigt med Oculus Rifts skidmask. Prototyp så linserna ramlar ut ibland och lite trassel med sladdar men själva skidmasken funkar överraskande bra att ha på sig. Revolution kanske det kan bli men inte i stor skala. Som sagt, kommer nog bli en nischad produkt som dagens spelrattar. Jag fastnar inte och behöver inte uppdaga någon självdisiplin öfr att lägga ifrån mig Riften och spela på skärm. Men som du säger så kan det bero på den lågupplösta bilden. Dev-kittet är ju till för de som gör spel och inte oss konsumenter även om vi är många… Läs hela »