Snabbare internetanslutningar har gjort det enklare än någonsin att köpa spel eller filmer över internet, något som märks av i statistiken för båda dessa produktkategorier. Enligt en ny rapport är det nedladdade spel som dominerar med 92 procent av alla spelinköp till PC.

Idag erbjuds alla nya stora speltitlar till PC som digital nedladdning, även om merparten av spelen även kan köpas på ett fysiskt lagringsmedium i butik. Att få hem sina spel på skiva blir dock en allt mindre attraktiv lösning bland kunder som i allt större utsträckning sitter på snabba internetanslutningar över fiber eller DSL.

En snabb migrering från fysiska lagringsmedium

Enligt analytikerfirman DFC Intelligence var det närmare 92 procent av alla spelköp till PC som skedde helt digitalt under 2013. Det är inte bara en hög siffra i sig, utan även tecken på ett mycket snabbt marknadsskifte. Motsvarande siffra för år 2010 var nämligen 48 procent enligt uppgifter från samma källa.

Förklaringen tycks ligga dels i bättre internetanslutningar och dels i det större utbudet i applikationsbutiker som Steam, men även i den ökade populariteten hos free-to-play-titlar med mikrotransaktioner i spelet.

Intressant nog syns inte samma mönster hos spelkonsolerna, där DFC uppskattar att mindre än 20 procent av alla spel köps helt digitalt. Det är dock en siffra som förväntas stiga till 50 procent innan 2018 – fortfarande en långsammare övergång än vad som syns till PC-plattformen.

Källa: PCR Online


Relaterade artiklar

Leave a Reply

Please Login to comment
  Subscribe  
Notifiera vid