Assassin’s Creed Unity är en av de mest efterlängtade spelsläppen under 2014 och spelets grafikmotor har imponerat i tidiga förhandstittar och skärmdumpar. Nu visar det sig att grafikmotorn är lite väl krävande för den nya generationens spelkonsoler och att man i brist på CPU-kraft begränsar både upplösning och uppdateringsfrekvens.

Assassins Creed Unity använder sig av Ubisofts grafikmotor Anvilnext och ska bjuda på riktigt trevlig grafik med både högupplösta textur, avancerade ljuseffekter och storslagna utomhus- och inomhusmiljöer från Paris under den franska revolutionen. 

För konsolspelare visar det sig nu att Assassin’s Creed Unity blir något av en bitterljuv bekantskap då utvecklarna Ubisoft nu bekräftar att spelet och dess effekter helt enkelt är för krävande för även den nya generationens spelkonsoler. Unity kommer därför att låsas till 1 600 x 900 pixlars upplösning (900p) vid 30 bildrutor per sekund. En bra bit från de annars eftersträvande 60 bildrutor per sekund vid 1 920 x 1 080 pixlars upplösning som är spelkonsolernas maxkapacitet. Här nedan har vi samlat ett flertal skärmdumpar i 4 480 x 2 520 pixlars upplösning för dem som vill få en känsla för vilken grafik som rent teoretiskt går att få på PC med obegränsade upplösningar.

AMD:s Jaguar CPU hänger inte med

Det är inte första speltiteln som får sin upplösning begränsad på den nya generationens spelkonsoler och i synnerhet Xbox One har visat sig få det tuffare att nå spelbar prestanda vid 1080p-upplösning på grund av en något mindre kapabel grafikkrets. Eleka tungor har också pekat fingret mot Xbox One som orsaken till att Ubisoft låst även Playstation 4 till 900p-upplösning, något som spätts på av ett uttalande från Ubisofts spelproducent Vincent Pontbriand;

“We decided to lock them at the same specs to avoid all the debates and stuff.”

Uttalandet följdes däremot av en närmare förklaring på problemet med spelkonsolernas prestanda och där poängterar Pontbriand det faktum att man faktiskt inte är GPU-begränsade utan snarare CPU-begränsade. En begränsning som bör sätta Xbox One och Playstation 4 i samma båt då båda spelkonsolerna använder sig av en liknande strömsnål fyrkärnig AMD Jaguar APU på 1,6 gigahertz. En processor som onekligen inte är i närheten lika kraftfull som mer kapabla PC-processorer i budgetsegmentet och som helt enkelt inte räcker till för att hantera Assassin’s Creed Unitys avancerade AI-effekter.

“Technically we’re CPU-bound. The GPUs are really powerful, obviously the graphics look pretty good, but it’s the CPU [that] has to process the AI, the number of NPCs we have on screen, all these systems running in parallel.”

“We were quickly bottlenecked by that and it was a bit frustrating, because we thought that this was going to be a tenfold improvement over everything AI-wise, and we realised it was going to be pretty hard. It’s not the number of polygons that affect the framerate. We could be running at 100fps if it was just graphics, but because of AI, we’re still limited to 30 frames per second.”

PC-spelare drar längsta strået

Även om detta betyder att konsolspelare slipper debattera och bråka över vilken version av Unity som ser bäst ut är det återigen PC-spelare som drar det längsta strået. Här finns i vanlig ordning stöd för närmast obegränsade upplösningar och andra avancerade tekniker som Nvidia G-Sync, AMD Eyefinity med mera. Ett inte helt oväntat, men samtidigt lite tråkigt, scenario där den nya generationens spelkonsoler alltså redan har svårt att hålla jämna steg med spelutvecklingen redan i ett tidigt skede av sin långa livslängd.

Assassin’s Creed Unity kommer att lanseras den 13 november 2014 för PC, Playstation 4 och Xbox One.

Relaterade artiklar:

5
Leave a Reply

Please Login to comment
5 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
5 Comment authors
dlq84Tellus82RamlössXeno81marksss Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
marksss
Gäst
marksss

Synd när det är ganska uppenbart att andra utvecklare Kojima klarar både 1080, 60 fps och dessutom en ganska imponerande värld.

Daniel Bergh
Medlem
Daniel Bergh

Har ju gått rykten om att PS4ans CPU körs i 2GHz än det ryktade 1.6GHz där XBO körs i 1.75GHz, Sony har ju aldrig offentliggjort klockfrekvensen på CPUn.

http://www.gamefaqs.com/boards/691088-xbox-one/68138324
http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=737629
http://gamingbolt.com/substance-engine-increases-ps4-xbox-one-texture-generation-speed-to-14-mbs-12-mbs-respectively

Ramlöss
Gäst
Ramlöss

Använder man en CPU för laptops i extrembudget segmentet som i princip är den billigaste skräpet man kan hitta på en Siba rea, så är resultatet ganska väntat. [quote name=”marksss”]Synd när det är ganska uppenbart att andra utvecklare Kojima klarar både 1080, 60 fps och dessutom en ganska imponerande värld.[/quote] MS spände musklerna och Ubisoft fegade ur och begränsade PS-versionen något.Samtidgt är det alltid en avägning, i slutet av förra generationens konsoller fanns det knappt ett enda spel som var native 720p eller högre. Om 1-2 år kommer det inte heller i princip att finnas några spel i 1080p på… Läs hela »

Tellus82
Medlem
Tellus82

Jaguar kärnorna är väl inte direkt kända för sin prestanda, på med lite fysik, ai & annat krafs så blir det ganska snabbt problem. Som jag sagt tidigare, denna generation konsoller är kraftigt underdimensionerade om man jämför hur tidigare generationer låg till vid start.

Daniel Lundqvist
Medlem
Daniel Lundqvist

Är väl bara att göra som man brukar göra. Stäng av godtyckliga effekter på PC-versionen 🙂