Sedan det bekräftades att Assassin’s Creed Unity kommer köras i 900p och 30 bildrutor per sekund till både Xbox One och Playstation 4 har vi fått höra flera förklaringar från Ubisofts representanter om varför så är fallet. Nu tar en anonym Ubisoft-utvecklare bladet från munnen och vill förklara hur det faktiskt ligger till.

Precis som flera andra stortitlar till den nya generationens spelkonsoler så kommer Assassin’s Creed Unity endast köras i 900p och 30 bildrutor per sekund snarare än 1080p och 60 bildrutor per sekund som marknadsförts som en av de nya milstolparna i Playstation 4 och Xbox One. Att så var fallet var kanske inte särskilt förvånande, däremot har det varit en riktig soppa för Ubisoft att förklara varför så är fallet.

https://www.nordichardware.se/images/galleries/Spel/Assassins%20Creed%20Unity/ACU_Screenshot_LuxembourgRiot.jpg

Representanter från Ubisoft har dels gett förklaringen att 30 bildrutor per sekund ser bättre ut än 60 för att det känns mer ”cinematiskt”, då med storfilmen The Hobbit som referens. Vi har även fått den till synes motsägande förklaringen från Vincent Pontbriand att Ubisoft aldrig skulle begränsa sina spel på det sättet, utan att det istället är CPU-kärnorna i den AMD-tillverkade processorn som sätter gränserna för renderingen.

En Ubisoft-utvecklare talar ut

Nu tycks en anonym utvecklare på Ubisoft ha fått nog av dessa olika förklaringar och ger istället sin bild av upplösningskontroversen i ett email som skickats till podcasten Giant Bombcast. I mailet får vi förklarat ur en utvecklarsynvinkel hur spelet optimerats för de nya konsolerna.

“I’m happy to enlighten you guys because way too much bullshit about 1080p making a difference is being thrown around. If the game is as pretty and fun as ours will be, who cares? Getting this game to 900p was a BITCH.”

Utvecklaren inleder med att påpeka att den visuella skillnaden mellan 900p och 1080p är marginell och att spelets effekter är vad kommer vara det viktiga. Desto mer intressant är att utvecklaren påpekar att 900p och 30 bildrutor per sekund inte är ett resultat av dålig optimering utan snarare tvärt om – grafikmotorn och dess effekter ska vara så omfattande att det krävts en enorm mängd optimering för att pressa upp upplösningen och bildfrekvensen till de nivåerna. Det skulle helt enkelt inte varit möjligt att pressa spelet vidare till 1080p på vare sig Playstation 4 eller Xbox One.

https://www.nordichardware.se/images/galleries/Spel/Assassins%20Creed%20Unity/acunity-chilling-while-hanging-on-a-clock.jpg

”The game is so huge in terms of rendering that it took months to get it to 720p at 30fps. The game was 9fps 9 months ago. We only achieved 900p at 30fps weeks ago. The PS4 couldn’t handle 1080p 30fps for our game, whatever people, or Sony and Microsoft say. Yes, we have a deal with Microsoft, and yes we don’t want people fighting over it, but with all the recent concessions from Microsoft, backing out of CPU reservations not once, but twice, you’re talking about a 1 or 2 fps difference between the two consoles.So yes, locking the framerate is a conscious decision to keep people bullshiting, but that doesn’t seem to have worked in the end.”

I början av utvecklingen skulle spelet bara ha gått att köra i ett fåtal bildrutor per sekund, varpå det för endast ett fåtal veckor sedan gick att pressa till 30 bildrutor per sekund i 900p. Utvecklaren menar att CPU-begränsningen som Pontriand berättade om stämmer, men att det inte är enbart AI som bidrar, utan att processorns CPU-kärnor även får arbeta en hel del med diverse ljuseffekter. Allt som allt ska 50 procent av CPU-delen gå åt till ljusberäkningar.

”Our producer (Vincent) saying we’re bound with AI by the CPU is right, but not entirely. Consider this, they started this game so early for next gen, MS and Sony wanted to push graphics first, so that’s what we did. I believe 50% of the CPU is dedicated to helping the rendering by processing pre-packaged information, and in our case, much like Unreal 4, baked global illumination lighting”

I och med att mailet är just anonymt är det svårt att helt bekräfta innehållet. Konkurrenten Bioware har passat på att poängtera att deras nya stortitel Dragon Age Inquisition kommer kunna köras i 1080p på Playstation 4 och 900p på Xbox One med samma uppdateringsfrekvens.

Sony och Microsoft vill hålla tillbaka PC-plattformen?

Enligt ett inlägg på Reddit från en användare vars skola besökts av Ubisoft-utvecklare framkommer en annan intressant möjlighet, även om uttalandet inte finns officiellt dokumenterat av Ubisoft. Under presentationen ska utvecklarna ha antytt att Sony och Microsoft rent av uppmanar utvecklare att börja låsa sina spel till 30 bildrutor per sekund även till PC, för att jämna ut skillnaderna mellan plattformarna. Vi får dock ta dessa uppgifter med en nypa salt då det är svårt att bekräfta vad som faktiskt sades under presentationen.

Källa: WCCFTech


Relaterade artiklar

11
Leave a Reply

Please Login to comment
11 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
10 Comment authors
bennyxxxrodincoinAkillesOfSwedenTobberian-Boris- Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Gusten Arnholm
Medlem
Gusten Arnholm

Spelet är alltså inte låst ännu. Konstigt att ni inte läst denna artikel eller liknande.

http://www.twinfinite.net/2014/10/07/assassins-creed-unity-specs-set-stone/

marksss
Gäst
marksss

Tråkigt då Kojima klarar 1080/60fps. Fox enginee ser helt okej ut också..

flopper
Medlem
flopper

Ubisoft=noobs 😆

Tellus82
Medlem
Tellus82

Vore väl inte helt förvånande om µ$ & $ony försökt forcera fps låsning även till pc, att dom använder halva cpu’n till ljusrenderingen var däremot mer förvånande. Den starka biten i konsollerna har alltid hävdats vara gpu’n & den svaga länken cpu’n. Att då avlasta gpu’n till cpu rimmar väl lite illa, visst den har många kärnor men dom är som bekant inte direkt kraftiga, många har snarare sagt att det är lämpligt att avlasta cpu’n i fallet xbone & ps4. Finns lite kalkyler & jämförelser där ute & i en perfekt flertrådad miljö skulle en 8 kärning jaguar prestera… Läs hela »

capseee
Gäst
capseee

[quote name=”marksss”]Tråkigt då Kojima klarar 1080/60fps. Fox enginee ser helt okej ut också..[/quote]

Sen kör Fox engine med typ 10 NPCS på skärmen samtidigt som mest, medans unity kör tusentals

marksss
Gäst
marksss

[quote name=”capseee”][quote name=”marksss”]Tråkigt då Kojima klarar 1080/60fps. Fox enginee ser helt okej ut också..[/quote]

Sen kör Fox engine med typ 10 NPCS på skärmen samtidigt som mest, medans unity kör tusentals[/quote]

Mja ground zeroes hade väl lite fler än 10 samtidigt men förstår din poäng. Tyvärr tycker jag man prioriterar fel från Ubisofts sida, men ska bli spännande att läsa recensionerna! Blir dock ingen förhandsbeställning.

-Boris-
Medlem
-Boris-

Det är inte dåligt optimerat. Men, ljuseffekter körs på CPU? Något motsägelsefullt kanske?

Tobberian
Medlem
Tobberian

[b]Bakat[/b] globalt ljus är såå stenålder. 🙂 [url=https://developer.nvidia.com/gi-works]VXGI[/url]

AkillesOfSweden
Gäst
AkillesOfSweden

Vet inte om man ska tro så mycket på ubisoft eftersom deras senaste storspel var Watch_Dogs och optimeringen på den var skit.

Men man får vänta och se. Förhoppningsvis så blir Unity det Assassins Creed som återupplivar serien.

odincoin
Gäst

microsoft och sony valde att snåla med långsamma CPU-kärnor som egentligen är ämnade åt surfplattor för att spara pengar, AMD hade antagligen kunnat erbjuda betydligt bättre CPU prestanda mot att priset hade blivit högre. De APU:er amd säljer till konsumenter har betydligt bättre CPU prestande men dock är GPU:n svagare.

bennyxxxr
Gäst
bennyxxxr

[quote name=”Tellus82″]Vore väl inte helt förvånande om µ$ & $ony försökt forcera fps låsning även till pc, att dom använder halva cpu’n till ljusrenderingen var däremot mer förvånande. Den starka biten i konsollerna har alltid hävdats vara gpu’n & den svaga länken cpu’n. Att då avlasta gpu’n till cpu rimmar väl lite illa, visst den har många kärnor men dom är som bekant inte direkt kraftiga, många har snarare sagt att det är lämpligt att avlasta cpu’n i fallet xbone & ps4. Finns lite kalkyler & jämförelser där ute & i en perfekt flertrådad miljö skulle en 8 kärning jaguar… Läs hela »