Nu bekräftar Microsoft att ”Game Mode” i Windows 10 kommer att stödja inte bara UWP-spel utan även klassiska Win32-titlar för ökad spelprestanda.

Microsofts arbete med att sammanfoga sin spelplattform Xbox med Windows fortsätter. Vi har tidigare avslöjat att företaget jobbat på ett specifikt spelläge i Windows 10 som skulle öka prestandan i spel. Det var tidigt oro för att ”Game Mode” endast skulle vara aktiverat för Microsofts egna UWP-titlar som säljs i Windows Store. Detta är en oro som nu kan läggas åt sidan då Mike Ybarra, som jobbar på Xbox och Windows gaming platform hos Microsoft, nu bekräftar stöd även för Win32-spel.

Detta betyder i korta ordalag att spelläget i Windows 10 kommer att stödja spel som installerats genom Steam, Origin eller direkt på datorn även utanför Windows Store. Givetvis mycket goda nyheter för de flesta spelare.

Game Mode ska öka prestanda i spel

Medan Microsoft inte går in i detalj kring hur Game mode kommer att fungera är visionen spikad.

”Our vision is for Game Mode to optimize your Windows 10 PC for increased performance in gaming. This is a big update for Windows; we’re looking forward to Insiders getting their hands on this new feature for further testing, and we’ll have much more to share on what it is and how it works soon, so stayed tuned,” skriver Mike Ybarra i ett blogginlägg på Xbox.com.

Grundtanken med Game mode är att optimera Windows bakgrundsresurser för att inte slösa onödiga resurser på bakgrundsuppgifter när du spelar. Hur djupt och effektivt tekniken fungerar kommer troligtvis variera beroende på system och Windows-installation. Allt arbete mot bättre prestanda i spel är dock goda nyheter.

Microsoft bekräftar att Game mode kommer att bli en del av Creators Update och rullar nu ut delar av lösningen i sina Windows insider-versioner av Windows 10. Inledningsvis handlar det bara om ”visuella element” men i kommande testversioner ska spelläget aktiveras i sin helhet.

I sitt blogginlägg berättar Mike Ybarra även om andra nya spelinriktade funktioner som kommer i Windows 10. Bland annat integrerat stöd för streamingtjänsten Beam, enklare sätt att komma i kontakt med andra spelare och turneringar som skapas av spelare själva.

Windows 10 “Game mode” ska hålla bakgrundsprocesser i schack

Lägsta pris på Prisjakt.se (Affiliate)

3
Leave a Reply

Please Login to comment
2 Comment threads
1 Thread replies
1 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
Magnus Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Medlem
Olle P

Är det någonting jag missat:
UWP = Spel som distribueras av eller är knutna till Microsofts speltjänst (tidigare Xbox)?
Win32 = Körs i Windows 32-bitars läge?

Alla nya spel som körs i 64-bitars läge och inte är knutna till Microsofts tjänst verkar vara exkluderade…

Magnus
Medlem
Magnus

Många brukar bara säga Win32 och det blir lite slarvigt ett samlingsnamn för just Windows där både 32 bit och 64 bit ingår. x86 och AMD64 🙂 Men iaf Win32 är ett API applikationsprogrammeringsgränssnitt så jag tror inte vi skall vara orolig för 64 bitars. Men Anton K kan säkert bekräfta detta. Men jag håller med. Slarvputtarna kunde skrivit Win32/Win64 om det nu är så att 64 bit stöds fullt ut.

Medlem
Olle P

Nu gäller det inte ”slarvputtarna”, utan Mike Ybarra.
Jag har redan tidigare läst om andras misstankar att Microsofts planer för Win10 över tid är att premiera funktionen hos UWP och skapa användarproblem (relativt sämre funktionalitet) för konkurrenterna (Steam, Origin, Uplay, Battlenet, etc.).
Ett uteblivet ”Game Mode”-stöd för 64-bitars applikationer som inte körs via UWP skulle ligga helt i linje med detta.