Fotogrammetri ser ut att bli en av de mest effektiva tekniker för spelutvecklare på jakt efter fotorealistisk grafik i spel. Tekniken har fått ny vind i seglet sedan Dice lagt stora resurser på fotogrammetri i Frostbite 3-motorn under utveckling av Star Wars: Battlefront. Nu visar även 3d-grafiker hur Cryteks Cryengine kan nyttja fototexturer för fotorealistisk grafik.

Under utvecklingen av Star Wars: Battlefront beslutade sig svenska Dice för att vända sig till fotogrammetri för att skapa den mest realistiska återskapningen hittills av George Lucas Star Wars-universum. Tekniken som vi avhandlat i tidigare artiklar kring Battlefront går ut på att spelets grafiker använder sig av hundratusentals högupplösta fotografier av olika objekt. Foto som sedan med hjälp av grafikmotorn sys samman till 3d-modelleroch objekt i spelet. I fallet med Star Wars: Battlefront handlade det om minutiös dokumentation och fotografering av rekvisita från Star Wars-filmerna och även de utomhusmiljöer man velat efterlikna.

Resultatet som gått att skönja i några av spelets tidiga trailers och i alpha-versionen av spelet är texturer och objekt som är mer livslika än någonsin tidigare.

 

Fotogrammetri för att hjälpa Keanu Reeves duka för kulor

Fotogrammetri är samtidigt ingen ny teknik och har använts många år inom filmbranschen där ett av de första och mest kända exemplen är ”kulduckar-scenen” i första Matrix-filmen. Där omgivningarna skapades med hjälp av fotogrammetri.

Tekniken har även använts av spelutvecklare i olika utsträckning där fjolårets kritikerrosade The Vanishing of Ethan Carter är det kanske mest kända exemplet. Ett spel som fick stående ovationer för just sina fotorealstiska miljöer men även fängslande spelinlevelse.

Fler spelmotorer stödjer fotogrammetri

Medan Dice med sin massiva utvecklingsbudget nu visar hur fotogrammetri kan användas i riktigt omfattande speltitlar som Battlefront är detta inte en teknik som är unik för grafikmotorn Frostbite 3. Unreal Engine 4 och Cryengine är två andra högprofilerade grafikmotorer som liksom Frostbite 3 stöd för fotogrammetri, en teknik som nu börjar användas allt mer av självständiga 3d-grafiker världen över. Där ”Unreal Paris” är ett av de mest slående och imponerande demonstrationerna i Unreal Engine 4.

Oberoende 3d-grafiker låter dig prova fotogrammetri i Cryengine

En annan flitig 3d-grafiker som går under namnet Synce har nu inte bara laddat upp en kortare videodemonstration av fotogrammetri i Cryengine utan även publicerat en nerladdningsbar grafikdemo som låter användare själva få en känsla för de fotorealistiska texturer som kan komma att användas i framtida spel. Hans teknikdemo ”Père-Lachaise Tree” är utvecklat kring egna fototexturer från den kända franska kyrkogården med samma namn och slår de flesta datorgenererade trädtexturer rejält på fingrarna.

Fotorealism i spel sägs enligt grafikkortstillverkaren AMD ligga 5-10 år framåt i tiden men vad som samtidigt är en definitionsfråga är ett mål som kommer allt närmare med hjälp av bland annat fotogrammetri. En teknik vi garanterat kommer både höra och se mer av det närmaste året.

Ladda hem teknikdemon Père-Lachaise Tree här (328MB)

Fler nyheter om fotorealism i spel

Lägsta pris på Prisjakt.nu

1
Leave a Reply

Please Login to comment
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
kosgia82 Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
kosgia82
Gäst
kosgia82

Fotogrammetri producerar samma typ av tekniskt slutresultat som att manuellt skapa verken. Det behövs alltså egentligen inte särskilt ”stöd” i en motor. Det är en produktionsteknik.

Det är lätt att komma igång med för er som själv är sugna, oavsett om man har jobbat med 3D tidigare eller ej. Spana in min YouTube-film om ni är intresserade.

https://www.youtube.com/watch?v=GEsRcFQ1_H8