Fortnite har med sitt PUBG-inspirerade Battle Royal-läge tagit free-to-play marknaden med storm och spelet har nu dragit in 9 miljarder kronor – enbart i mikrotransaktioner.

Battle Royal-spelläget där spelare fajtas på en given karta tills endast en spelare eller ett lag återstår har blivit en enorm framgångssaga. Playerunknown’s Battlegrounds, även mer känt som PUBG, har slagit rekord i antal spelare på Steam och samtidigt sålts i miljontals exemplar. Trots detta har man på senare tid fallit i skuggan av konkurrerande titeln Fortnite.

Epic som utvecklat Fortnite har med sin Free-to-play-modell skapat en Battle Royal-titel som inte bara kan spelas på nästan alla plattformar (PC, konsol och mobil) – det är också helt gratis att spela.

Samtidigt har Epic storsatsning på kosmetiska tillbehör i Fortnite dragit in storkovan tack vare sina många och trogna spelare. Epic har tjänat mer än 1 miljard dollar på endast mikrotransaktioner i Fortnite, runt 9 miljarder svenska kronor.  Detta sedan spelet lanserades i oktober 2017, alltså mindre än ett år sedan.

Epic Games vd Tim Sweeney har nu i en intervju med Venturebeat uttalat sig om Fortnites enorma omsättning i form av mikrotransaktioner och menar att det är den bästa finansieringen ett spel kan tänka sig. Detta då Sweeney menar att mikrotransaktioner från glada spelare visar på att man som utvecklare lyckats väl med sitt spel.

As far as the success of Fortnite, that’s the best type of funding a company can get: microtransactions from happy customers. We’re heavily reinvesting, based on Fortnite’s profits, in the underlying game. We’re building our team, adding features, starting a lot of long-term initiatives that will bear fruit in the coming years. We’ve been investing into Fortnite esports. We have competitions, events, and opportunities to win real money. We’ve announced $100 million in prize pool money coming in the next 12 months. This is a great boon for Epic. We have an unlimited ability to invest in our technology, our games, and all the ecosystem around it., säger Tim Sweeney i en intervju med Venturebeat.

Tim Sweeney menar också att Epic Games investerar stora mängder av sina intäkter i att vidareutveckla Fortnite på olika sätt. Bland annat med esportstävlingar, events men även spelets tekniska lösningar är under fortsatt utveckling.

Mobilspelare kan spela med/mot PC-spelare

I intervjun berättar Sweeney även mer om satsningen på Android-versionen av Fortnite. Epic Games skippar Play Store och låter spelare ladda ner spelet direkt från företagets sajt. Han uppskattar att runt 300 miljoner av världens 2,5 miljarder Android-telefoner kommer att kunna driva spelet på ett bra sätt. Samtidigt är utvecklingen för Android en utmaning med tanke på alla olika företag och modeller som finns på marknaden. Noterbart är också att Epic Games låter mobilspelare möta PC eller konsolspelare – om de själva vill. Vilket gör Fortnite till en av de första speltitlarna med denna breda crossplay-möjlighet.

De stora resurser Epic Games lägger på utvecklingen av en crossplay-plattform för Fortnite ger samtidigt ypperliga verktyg för andra spelutvecklare. Som skapare av spelmotorn Unreal Engine kommer andra titlar som använder företagets licensierade spelmotor att kunna utnyttja liknande funktionalitet. Bland annat nämns ARK: Survival Evolved som ett spel där konsol och PC-spelare snart kan spela med och mot mobilspelare.

Leave a Reply

avatar
  Subscribe  
Notifiera vid