AMD kommer lansera nya grafikkortsmodeller under slutet av andra kvartalet där vi väntar oss bland annat flaggskeppet Radeon R9 390X baserat på AMD:s Fiji XT GPU. Nu säger nya rykten att AMD även planerar ett grafikkort med utvecklingsnamnet Fiji VR – vad verkar vara ett riktigt monster till grafikkort med dubbla kretsar specialutvecklat för VR.

AMD har under längre tid arbetat på sin nya GPU-arkitektur Fiji som spås göra entré på marknaden under slutet av andra kvartalet. Tidigare har de flesta rykten cirkulerat kring det enkelkretsade flaggskeppet Radeon R9 390X som setts som den naturliga efterträdaren till kraftfulla Radeon R9 290X. Nu säger dock nya rapporter att R9 390X kanske inte blir det mest extrema kortet i AMD:s nya produktfamilj utan att den titeln istället tillfaller ett kort med utvecklingsnamnet Fiji VR.

Enligt Fudzilla ska AMD arbeta på ett dubbelkretsat grafikkort utrustat med två Fiji GPU:er och mäktig beräkningskraft. Detta är i sig inte en allt för chockerande nyhet då både AMD och Nvidia har för vana att lansera dubbelkretsade grafikkort i det mer extrema ultraentusiastsegmentet. Den stora nyheten är snarare att AMD väntas lansera kortet som ett grafikkort särskilt ämnat för virtuell verklighet och VR-glasögon som Oculus Rift och Razer OSVR.

Fiji VR ska baseras på AMD:s nya satsning affinity multi-GPU som företaget presenterade tidigare i vår. En del av den nya mjukvaruplattformen LiquidVR som AMD utvecklat för att göra våra VR-upplevelser så verklighetstrogna och bekväma som möjligt. Verktygen i plattformen ska göra det lättare för utvecklare att komma till rätta med latensproblem som kan skapa illamående och öka prestandan i titlar som renderas för VR-glasögon.

AMD_R9_295X2_001

Mer än fördubblad prestanda och bättre latenser

Affinity multi-GPU är ett av verktygen som AMD presenterar som en teknik för att få flera grafikkretsar att arbeta tillsammans för att förbättra bildfrekvensen genom att rendera bilden för vardera ett öga.

”Affinity Multi-GPU for scalable rendering, a technology that allows multiple GPUs to work together to improve frame rates in VR applications by allowing them to assign work to run on specific GPUs. Each GPU renders the viewpoint from one eye, and then composites the outputs into a single stereo 3D image. With this technology, multi-GPU configurations become ideal for high performance VR rendering, delivering high frame rates for a smoother experience.”

Effekten av Affinity multi-GPU ska inte bara vara potentiellt en dryg fördubbling i prestanda utan även kraftigt reducera latensproblem som annars är ett aber för de flesta VR-lösningar idag.

Vi har tidigare flaggat för att virtuell verklighet och Directx 12 kan bli ett rejält lyft för grafikkortsmarknaden och i synnerhet konfigurationer med flera grafikkretsar. Stämmer de senaste uppgifterna i rykteskarusellen kan det mycket väl vara så att AMD satsar hårt på att leverera en av de kraftfullaste lösningarna direkt från butikshyllan med Fiji VR. Rykten som dessa ska givetvis tas med en nypa salt men det är samtidigt svårt att inte dra paralleller till AMD:s samarbete med Oculus där företaget under GDC i Mars använde en ”kommande flaggskeppsprodukt” för att driva Oculus VR-demonstrationer.

Källa: Fudzilla via Wccftech

Läs även:

2
Leave a Reply

Please Login to comment
2 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
Anton Karmehed-Boris- Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
-Boris-
Medlem
-Boris-

[i]”Effekten av Affinity multi-GPU ska inte bara vara potentiellt en dryg fördubbling i prestanda utan även skapa mindre problem med just latenser.”[/i]

Varför kommer det skapa småproblem med latenser?