Bethesda avslöjar att man i kommande stortiteln Fallout 76 kommer att göra störa ”troll”-spelare till måltavlor och att man testat sitt nya system i särskilda ”rövhålssessioner” i utvecklingsfasen.

Fallout 76 blir ett onlinespel i dess sanna bemärkelse och alla karaktärer du möter i spelet kommer att vara andra onlinespelare. Ett spännande upplägg som samtidigt sätter det mänskliga intellektet och moralen på sin spets. Spelare som lever på att förstöra för andra spelare i onlinevärlden, mer kända som ”troll”, är ett allt för vanligt problem i de flesta onlinespel. Bethesda är smärtsamt medvetna om detta och med Fallout 76 tror sig spelutvecklaren kommit på ett optimalt upplägg.

Om spelare i spelet exempelvis dödar oskyldiga spelare i spelvärlden kan de komma att få skottpengar utsatta på sig. Vilket i praktiken betyder att andra spelare på servern kan se vart trollspelarna finns och jaga dem för att samla på sig skottpengarna. Pengarna kommer för övrigt att dras från trollspelarens egna digitala valutakonto (alltså inte riktiga pengar). Ubisoft har använt ett liknande system i The Dark Zone i spelet The Division men då som en mer medveten spelidé där jagade spelare fick en belöning om man kunde hålla sig undan från sina jägare. I Fallout 76 verkar detta inte vara aktuellt utan målsättningen är att speltrollen ska tas ut för eller senare och det finns även bonus för de som hämnas sin baneman och då kan hämta in en dubbel bonus.

”Bete er som de största idioterna någonsin”

Bethesda säger i en intervju med PCGamesN att man testat systemet genom så kallade ”rövhålssessioner” där deras speltestare uppmanades att bete sig som ”de största idioterna möjligt”. Systemet med skottpengar och måltavlor på troll är resultatet av testerna och väntas vara implementerat i Fallout 76 från start. Vid sidan av detta ska spelet även få ett ”pacifist”-läge som stänger av pvp-skada på dina vapen för att du inte oavsiktligen ska hamna i prekära problem. Samt att du inte kommer att förlora din utrustning om det är spelare som trots allt trotsar systemet och dödar dig i berått mod.

Hur, för det lär bara vara en fråga om tid, lång tid det tar innan spelare börjar missbruka och hitta brister i systemet återstår att se. Däremot får man ge Bethesda en stjärna i kanten för att på ett någorlunda innovativt sätt försöka ta sig an troll i sitt kommande spel.

Lägsta pris på Prisjakt.se (Affiliate)

2
Leave a Reply

Please Login to comment
1 Comment threads
1 Thread replies
3 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
Morkul Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Morkul
Medlem
Morkul

”Hur, för det lär bara vara en fråga om tid, lång tid det tar innan spelare börjar missbruka och hitta brister i systemet återstår att se”

liknande system har funnits i flertalet spel och alltid slutat på samma sätt,, redan vissa MUD hade detta. Ja om nu någon är så gammal så de var med på den tiden. Får man en belöning på sig ber man helt enkelt en kompis döda en och ge tillbaka prispengarna.

Medlem
Olle P

Frågor som dyker upp i mitt huvud är dels vad som bestämmer vem som ska utsättas för denna ”bestraffning” och dels om/hur/varför man ska förhindra det uppträdande Morgul beskriver? Det är ju långt ifrån omöjligt att i en eldstrid råka skada/döda en medspelare av misstag. Dels kan man råka ta fel på vem som är vän och fiende, dels kan den andre utan förvarning ställa sig i min eldlinje eller hamna inom verkansområdet för explosiv ammunition. Som Jänkarna brukar uttrycka det: ”Friendly fire isn’t!” Den typen av olyckshändelser bör enligt mig inte bestraffas. Anta till exempel att några kompisar beslutar… Läs hela »