Fallout 4 kommer vid midnatt att bli tillgängligt för spelare världen över på både PC och konsol. Redan nu publiceras de första testerna av spelet och likaså prestandaanalyserna som bjuder på trevlig läsning för PC-användare, särskilt dem med Nvidia-grafikkort. PC-versionen sägs vara den mest stabila av spelet och med färska drivrutiner är det Geforce-grafikkort som presterar bäst.

Fallout 4 har redan hittat ut i händerna på speljournalister och andra lyckligt lottade användare världen över. Medan konsumentlanseringen inte sker förrän klockan 00.01 natten till tisdag den 10 november så har rapporterna om spelet börjat trilla in från flera håll.

Recensionerna av spelet är överlag positiva och talar om ett stort sandlåde-spel med många möjligheter för spelare och en välskriven kampanj.

Fallout 4 recensioner

Även om Fallout 4 inte levererar någon häpnandsväckande grafisk spelupplevelse kräver det sin maskin att leverera maximal prestanda i högre upplösningar. Hos PCGamesHardware levererar man en drös olika resultat från spelet där det står tydligt att Nvidia med sina färska Fallout 4-drivrutiner har ett rejält försprång på AMD:s konkurrerande kort. Med detta sagt räcker det med ett Geforce GTX 770 eller ett Radeon R9 290 för att nå över 60 bilder per sekund i 1080p-upplösning med grafikinställningarna uppskruvade till max.

Vid 1440p krävs det ett Radeon R9 Fury X eller ett Geforce GTX 980 för att ta sig upp mot 60 bilder per sekund och vid ultrahd/4k-upplösning är det inget ensamt grafikkort på marknaden som är i närheten av de eftertraktade 60 bilderna per sekund.

Troligtvis har AMD en hel del att hämta i form av uppdaterade och optimerade drivrutiner för spelet men Nvidia är från dag ett den tillverkare som levererar bäst prestanda i Fallout 4. Goda nyheter för PC-spelare är samtidigt att PCGamesHardware hade ytterst få problem med PC-versionen av Fallout 4, till skillnad mot de många rapporter om prestandaproblem på spelkonsoler och specifikt Playstation 4. Omvända roller jämfört med många spellanseringar där PC-spelare på senare tid fått leva med betydligt fler problem och buggar än konsolspelare.

Läs mer:

Lägsta pris på Prisjakt.nu

Annons

5
Leave a Reply

Please Login to comment
5 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
MorkulAnders Nilsson Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Morkul
Medlem
Morkul

För det första så använder de TAA i denna bechmark vilket gör resultatet mycket oberäkneligt.

Sedan vi som sitter och spelar på 4K skärma sitter aldrig på så hör AF, vissa på helt utan AF (lite beroende på skärmstorlek) då det är helt onödigt. Så att nog kommer det gå att spela på 4k skärm med det mesta på max trots allt förhoppningsvis, för grafiken i spelet är inte extremt bra i sig.

Anders Nilsson
Medlem

[quote name=”Morkul”]För det första så använder de TAA i denna bechmark vilket gör resultatet mycket oberäkneligt. Sedan vi som sitter och spelar på 4K skärma sitter aldrig på så hör AF, vissa på helt utan AF (lite beroende på skärmstorlek) då det är helt onödigt. Så att nog kommer det gå att spela på 4k skärm med det mesta på max trots allt förhoppningsvis, för grafiken i spelet är inte extremt bra i sig.[/quote]Får jag fråga varför man inte vill använda AF på 4K? Säker på att du inte menar AA (kantutjämning)? Det är sällan anisotropsik filtrering påverkar prestanda något… Läs hela »

Morkul
Medlem
Morkul

[quote name=”Anders Nilsson”]Får jag fråga varför man inte vill använda AF på 4K? Säker på att du inte menar AA (kantutjämning)?

Det är sällan anisotropsik filtrering påverkar prestanda något nämnvärt. Så jag tipsar om att alltid ha det igång på x16. Man vill ju inte att texturer ska bli otydliga och suddiga framför en.[/quote]

Sorry, skrivfel av mig AA ska det naturligtvis stå.

Anders Nilsson
Medlem

[quote name=”Morkul”][quote name=”Anders Nilsson”]Får jag fråga varför man inte vill använda AF på 4K? Säker på att du inte menar AA (kantutjämning)?

Det är sällan anisotropsik filtrering påverkar prestanda något nämnvärt. Så jag tipsar om att alltid ha det igång på x16. Man vill ju inte att texturer ska bli otydliga och suddiga framför en.[/quote]

Sorry, skrivfel av mig AA ska det naturligtvis stå.[/quote]Då är jag med! 🙂

Morkul
Medlem
Morkul

[quote name=”Anders Nilsson”]Då är jag med! :)[/quote]

Var inne på den tyska sidan och insåg att de hade TAA påslaget under prestanda tester blev jag faktiskt riktigt irriterad. Men ska egentligen inte skriva inlägg när man är irriterad för man kan göra enkla misstag då 😉