Facebook har bekräftat att företaget under en period kommer att ha reklam inuti Oculus-spel. Ett test för att se hur användare reagerar på teknikjättens nya initiativ för att försöka dra in mer pengar till utvecklare.

Facebook har via sin blogg bekräftat att reklamannonser kommer att dyka upp inom ett fåtal Oculus-spel inom kort. Reklamen ska visas under en testperiod för att se hur Oculus-användare och även utvecklare reagerar. Initiativet ska vara för att göra Oculus-plattformen mer hållbar och ge utvecklare ett nytt sätt att få in extra kronor i kassan.

Först rör det sig endast om speltiteln Blaston av Resolution Games som implementeras med reklamen. Efter en tid kommer reklamen till andra applikationer innan testperioden avslutas.

Enligt blogginlägget ska reklamerna anpassas beroende på användarnas Facebook-profiler samt vad de tittat på, lagt i önskelistan eller köpt via Oculus-butiken. Även om du har tittat eller klickat på reklam inuti ett tredjepartsprogram på plattformen. Användardata kommer dock fortsätta vara endast för Oculus-plattformen och vad sensorerna i din VR-rigg plockar upp kommer inte att användas för att anpassa annonser efter användare. Detsamma gäller även vad ditt VR-headsets mikrofon plockar upp.

Att reklam implementeras i VR-spel må kännas konstigt. Speciellt i spel som då Blaston och dylikt som är speltitlar som bär en prislapp och inte ges ut gratis. Däremot går det att argumentera för den andra sidan också. Skulle dessa annonser finnas i spelen utan att hoppa ut framför ansiktet på spelare kan det vara en funktion som kan generera extra inkomst till utvecklare utan att vara något som förstör spelupplevelsen.

Lägsta pris på Prisjakt.se (Affiliate)

Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments