Virtuell verklighet kommer inte bara ge nya nivåer av spelinlevelse det kommer även kräva enorma mängder beräkningskraft från de datorer och spelkonsoler som ska driva tekniken. Detta exemplifierar nu av en VR-specifikation för spelet Elite Dangerous: Horizons som kommer att kräva ett grafikkort för runt 5 000 kronor.

Elite Dangerous: Horizons är ett i sig rejält krävande sci-fi-äventyr med enorma spelvärldar och avancerad grafik som med sin simulatorliknande speldesign blivit en av de hetare titlarna i diskussionerna kring virtuell verklighet. När spelutvecklarna Frontier Developments nu presenterar systemkraven för Elite Dangerous: Horizons vid användning av VR är det en tydlig signal till alla spelentusiaster – börja uppgraderingsplaneringen redan idag.

För att driva Elite Dangerous: Horizons vid minimuminställningarna med Steam VR kommer det att krävas ett grafikkort av Geforce GTX 980-klass eller bättre. Detta är ett grafikkort som i skrivande stund kostar runt 5 000 till 6 000 kronor i butik och som alltså inte räcker för att täcka mer än minimumkraven med Steam VR.

  • Operativsystem: Windows 7/8/10 64 bit
  • Grafikkort: Nvidia GTX 980 med 4GB eller bättre
  • Processor: Intel Core i7-3770K Quad Core CPU eller bättre / AMD FX 4350 Quad Core CPU eller bättre
  • Minne: 16 GB RAM
  • Hårddisk: 8 GB tillgängligt utrymme

Det är något oklart exakt vad som innefattas i dessa minimumkrav men det ska enligt utvecklarna vara en nivå som ska kunna leverera en trevlig och behaglig spelupplevelse. Vilket i VR-mått brukar betyda en bildfrekvens som helst aldrig ligger under 90 bilder per sekund. Detta med VR-glasögonen HTV Vive eller Oculus Rift – som är de två VR-system spelet stödjer idag.

Noterbart är också att det är just grafikkortet som får det svettigast då CPU-kraven ligger på en något mer human nivå med antingen en Intel Core i7-3770K eller en AMD FX-4350 CPU samt 16 gigabyte primärminne.

Läs även:Tysk Elite: Dangerous spelare lägger ribban för hemtillverkad rymdsimulator

Virtuell verklighet kommer med sina krav på höga bildfrekvenser och upplösningar bli generellt krävande för alla spel och plattformar. PC-plattformen har med sin uppgraderingsbara natur bättre möjligheter att möta dessa krav än låsta enheter som spelkonsoler och mobiltelefoner men det kommer samtidigt bli en påkostad historia i jakten på bästa spelupplevelse.

Källa: Frontier Developments

Lägsta pris på Prisjakt.nu

Annons

1
Leave a Reply

Please Login to comment
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Medlem
Arne Berg

Bara positivt att det blir höga krav. Då finns åtminstånde hoppet att det kan bli något bra utav det.Med andra ord inte nedskalat för anpassning till konsoller telefoner och annat fjoll.