På TheTechReport har man nyligen publicerat en artikel som behandlar en drivrutinsbugg i ATIs grafikkortsdrivrutiner och som visar sig som grafikfel i Doom 3.
När buggen rapporterades av läsare till TechReport valde man att direkt undersöka problemet för att se om det var en ren mjukvarubugg eller om det handlade om felaktiga prestandaoptimeringar från ATIs sida.
Buggen påverkar texturfiltreringen på ATIs grafikkort i Doom 3 och ska vara klart märkbara när man väl är medveten om buggen.


”The problem with ATI’s drivers in DOOM 3 has to do with texture filtering, and it is more visible on some textures than others. Textures with high-contrast patterns on them, like the metal grates in the game’s Mars base, tend to show the problem most vividly. There is a clearly visible transition between mip map levels, as if trilinear filtering were not happening as it should.”


Genom att tvinga fram trilinear filtering i konsolen lyckades man få bort grafikfelen men detta resulterade i en markant prestandaförlust. Något som gjorde att man direkt tog kontakt med ATI. ATI försäkrade att det handlade om en ren drivrutinsbugg och genom en ny betaversion av Catalyst 4.9 kunde man styrka detta i tester på TechReport.


”So all of our tests and our counter-mojo line up to support ATI’s explanation for the DOOM 3 image quality problems and performance anomalies we’ve seen. ATI does have a bug in its Catalyst 4.8 and 4.9 beta drivers currently available to the public, and that bug affects image quality in DOOM 3. However, ATI is not trading off image quality for performance; this is an honest-to-goodness software glitch, and nothing more.”


Även om det är skönt att ATI inte försökt ta genvägar för att nå bättre prestanda finns alltså denna bugg kvar i ATIs nuvarande drivrutiner. Så om några användare upplevt liknande problem med texturfiltrering borde det vara en fix på gång.
Läs hela artikeln på TheTechReport.com.

Annons

Leave a Reply

Please Login to comment
  Subscribe  
Notifiera vid