Nvidia erkänner att deras senaste teknik för kantutjämning kallad DLSS som är ett av de stora dragplåstren för arkitekturen Turing är något som behöver förbättras innan önskad kvalitetsnivå kan uppnås.

Förutom raytracing i realtid är det Deep Learning Super-Sampling (DLSS) som är det stora dragplåstret för Nvidias senaste grafikarkitektur Turing. Något som tillverkaren själv påpekat och visat upp extensivt i demonstrationer och i PR-material.

Nvidias nya kantutjämningsteknik är menad att använda sig av maskininlärning för att analysera de bildrutor som ett grafikkort producerar under spelande. De kompatibla grafikkorten ska sedan kunna lära sig hur kantutjämning kan användas i varje producerad bildruta med bästa möjliga resultat med mindre prestandakrav än andra tekniker.

Kortfattat om DLSS

I dagsläget måste DLSS-stöd implementeras i varje individuell speltitel och fungerar bäst i 4K-upplösning då Tensor-kärnorna hos grafikkorten får fler pixlar att analysera än vid lägre upplösningar.

Ett av få spel som hittills fått tillgång till tekniken är Battlefield V och tekniken sägs kunna öka antalet bildrutor per sekund med upp till 40 procent i 4K och 1 440p-upplösning. Den som spelar i 1 080p-upplösning kan komma att uppleva en bildkvalité sämre än om kantutjämningstekniken TAA skulle användas istället.

Annat än positivt mottagande

Trots att Nvidia och Dice, studion bakom Battlefield V, haft höga förhoppningar och mycket tro i den nya tekniken har den inte lyckats göra ett fantastiskt första intryck. Populära Youtube-kanaler som bland annat Hardware Unboxed och JayzTwoCents har tittat närmare på speltiteln med DLSS aktiverat och jämfört prestandan och bildkvalitén med tekniken påslagen och avslagen.

En del av kritiken som riktas mot tekniken är hur många detaljer i spelvärlden kan bli väsentligt suddigare än utan tekniken aktiverad. Flera användare på olika internetforum och även kända Youtube-kanaler har också påpekat att det i dagsläget inte finns något ordentligt stöd för ultrabreda bildskärmsupplösningar hos tekniken.

Nvidia tar in kritiken

I en nyligen uppdaterad FAQ-sida nämner Nvidia hur mer arbete behövs läggas på tekniken. Bland annat nämns just tidigare problem med lägre upplösningar och avsaknaden av stöd för ultrabreda bildförhållanden.

Nästa mål är enligt Nvidia att förbättra teknikens bildkvalité vid 1 920 x 1 080 pixlars upplösning. Detta tillsammans med stöd för ultrabreda bildförhållanden (t.ex 3 440 x 1 440 pixlar) står härnäst på listan över DLSS-förbättringar Nvidia planerar att implementera.

Nvidia nämner även problem med tekniken när den tillsammans med High Dynamic Range (HDR) och menar att uppdateringar kommer att skickas ut så fort problemets lösts.

Lägsta pris på Prisjakt.se (Affiliate)

1
Leave a Reply

Please Login to comment
1 Comment threads
0 Thread replies
1 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
Tobbe Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Tobbe
Medlem
Tobbe

Nvidias maskinpark har tuggat ganska länge nu utan 1 spel med fullvärdig kvalitet än. OM de lyckas, kvarstår ändå problemet med alla de andra miljoner spel m.m. som redan finns.
(inte bara de få nya AAA-titlarna .. MED 1 års dlss-fördröjning).

Utan en universal-modell stannar dlss inom ett extremt snävt användningsområde (valt av nvidia)…