Frostbite är en av de mest kända och omtalade grafikmotorerna på spelmarknaden idag och används bland annat i stortitlar som Battlefield 4 samt Dragon Age Inquisition. Svenska Dice teknikchef Johan Andersson som ligger bakom grafikmotorn slår nu ett slag för Windows 10 och Directx 12 – vilket han vill se som ett krav för spelare framåt julhelgerna nästa år.
Windows 10 och dess stöd för Directx 12 väntas göra mycket för grafiken och spelupplevelsen på PC-plattformen. Spelprogrammerare kan med en närmare kontakt till datorns hårdvara effektivisera sina grafikmotorer och spel för att inte bara dra bästa nytta av tillgängliga resurser i GPU och CPU utan även möjliggöra mer avancerade grafiska effekter.
Dice har med sin Frostbite-motor länge legat i framkant vad gäller den grafiska utvecklingen på spelmarknaden och på Twitter talar nu teknikchefen Johan Andersson sig rejält varm för Microsoft kommande operativsystem och grafikgränssnitt.
Would like to require Win10 & DX12/WDDM2.0 as a minspec for our holiday 2016 games on Frostbite, likely a bit aggressive but major benefits
— Johan Andersson (@repi) April 7, 2015
Utan Windows 10 blir det inga Frostbite-spel?
Johan Andersson vill att alla spel som utvecklas med Dice Frostbite-motor ska satsa på Directx 12 och WDDM 2.0. Mer bestämt vill han att alla titlar som lanseras inför julhelgerna nästa år ska kräva stöd för Windows 10 och Directx 12. Med andra ord skulle spelare som inte valt att uppgradera till Windows 10 stå utan möjlighet att spela dessa nya titlar.
Även om den välkände spelutvecklaren själv erkänner att ett sådant minimumkrav kan vara lite aggressivt redan i slutet på nästa år ger det en tydlig signal om hur mycket Dice och Johan Andersson tror på Directx 12. I ett separat Twitter-meddelande antyder han även att Dice redan börjat jobba med det framtida grafikgränssnittet i sin Frostbite-motor.
@JackPeterson6 let me just say we haven’t been idle since we shipped BF4 and Dragon Age 😉
— Johan Andersson (@repi) April 7, 2015
Directx 12 debuterar till sommaren med Windows 10
Microsoft kommer att lansera Windows 10 till sommaren 2015 och det med stöd för Directx 12 samt WDDM 2.0. De första spelen utvecklade med Directx 12 i åtanke väntas finnas på marknaden innan årsskiftet och under 2016 spås flera spelutvecklare hoppa på tåget på allvar. Om det mot slutet av året blir ett krav för PC-spelare att välja Windows 10 och Directx 12 kan det vara värt att lägga tid på den gratis uppdatering av Windows 7 och Windows 8 som kommer finnas tillgänglig under Windows 10:s första år på marknaden.
Relaterade artiklar:
- Battlefield Hardline kräver rekordstort hårddiskutrymme och 64-bit Windows
- Dice portar Frostbite och delar av Battlefield 4 till Apple Ios
- Battlefield Hardline – Officiella kartor och spelarlägen avslöjade
- Battlefield Hardline lanseras tidigt nästa år och men utan ”BF4-kaos”
- Battlefield 4 gratis under 1 vecka – Vi listar de bäst presterande BF4-grafikkorten
- Gamescom 2014 – Svensk E-sportsuccé och spel som får oss att göra i byxan
Riktigt bra. DX12 är verkligen framtiden. 🙂Något jag väntat på länge är även ett ”Arcade mode” i Windows.Ett läge där Windows exekveras renare och inte kör massa scheduled tasks, windows update, samt trimmar ner bakgrundsprocesser/systemprocesser så dom härjar mindre, och liknande. Det vill ja se, och jag hoppas något liknande erbjuds med Windows 10. Det skulle bli betydligt lättare för recensionssajter att få konsekventa resultat i tester, med mindre oberäknelig OS-relaterad microstuttering eller oförtjänta dippar i minimum FPS osv.Finns Windows hackers som jobbar på att trimma ner Windows till bare minimum för att just uppnå detta (typ XSOS, tiny7, osv),… Läs hela »