Grafikeffekter i spel blir allt mer realtistiska och från att bara handlat om polygoner och pixlar under många år läggs idag mycket fokus på att även skapa rätt känsla i bilderna som levereras. Nu visar spelutvecklaren Gaijin Entertainment och Nvidia upp hur man simulerar verklighetstrogna svallvågor, sjöar och hav med hjälp av Nvidia Waveworks.

Gaijin Entertainments MMO-inriktade krigsspel War of Thunder står i rampljuset när man tillsammans med Nvidia presenterar en videodemonstration av sin grafikmotor Dagor Engine 4.0. Grafikmotorn kommer med flera spännande tekniker som fysisk baserad rendering för mer verklighetstrogna ljuseffekter men även Nvidias nya Waveworks-teknik där det är fokus på vatten.

Med hjälp av Waveworks har Gaijin skapat mer verklighetstrogna simuleringar av hav i rörelse, svallvågor från en tank som kör igenom vattnet och vitt vågskum som möter stränderna i spelet. Samtidigt har man även använt sig av Nvidias avancerade förstörelsesystem, Gameworks Destruction, som gör det möjligt att rasera byggnader på ett mer verklighetstroget sätt – påpassligt när spelet baseras kring krigsföring under andra världskriget.

Noterbart är att Gaijin menar att de nya grafikeffekterna även ska fungera med andra systemkonfigurationer som exempelvis med AMD:s Radeon-grafikkort. Det är dock oklart med hur stora eller några prestandaförluster. Mer information om War of Thunder och Waveworks kan hittas i Gaijin Entertainments utvecklarblogg.

Läs mer

Lägsta pris på Prisjakt.nu

Subscribe
Notifiera vid
1 Comment
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments
Gadgety
Gadgety
8 Årtal sedan

Som polaroid, ungefär. Fina färger, och rörelser, men det verkar vara svårare att göra det realistiskt hur vattnet t ex sjunker ner i sanden, dock.