Crytek har nyligen talat öppenhjärtligt om sin första konsoloptimerade speltitel Crysis 2 i en intervju med Eurogamer. Man diskuterade de olika hinder som dök upp på vägen och det största identifierades som bristen på RAM. Crytek ser detta som konsolernas största svaghet och hoppas på en 16-faldig ökning till nästa generation vilket skulle innebära runt 8GB RAM.

Crytek har gjort sig kända för att utveckla några av de mest krävande spelen för PC-plattformen och fick därför ganska hård kritik när man lanserade sitt efterlängtade Crysis 2 utan ens stöd för DirectX 11. Spelet var inte på långa vägar lika krävande som sin föregångare Crysis där begreppet ”Can it run Crysis?” fortfarande ekar på Internet.

Crytek arbetar för närvarande på en uppdatering av Crysis 2 där bland annat DirectX 11 ska vara en viktig pusselbit, men samtidigt är man öppna med att det finns en del begränsningar man har väldigt svårt att komma runt när man utvecklar spel för både PC och spelkonsoler. 

Grafikkretsarna i PlayStation 3 och Xbox 360 är förvisso betydligt klenare än de flesta lösningar på PC-marknaden idag. Men trots detta var arbetet med dem ganska likvärdigt menade företagets vd Cevat Yerli. Genom optimeringar lyckades Crytek öka prestandan i konsolversionen av CryEngine 3 grafikmotorn med en faktor av 10, men det fanns större problem än grafikkretsarna.

”Det finger jag pekar mot Microsoft och Sony skulle i själva verket riktas mot minnesdelen. Den är alldeles för underdimensionerad, och den mest förödande faktorn ur ett visuellt perspektiv. Jag skulle verkligen vilja se nästa generations spelkonsolplattformar med ett minimum på 8 GB RAM,” kommenterade Cevat Yerli i intervjun

PlayStation 3 och Xbox 360 har 256MB RAM + 256MB VRAM (Crytek använde VRAM som RAM för att minimera denna flaskhals) respektive 512MB kombinerat RAM och grafikminne medans man på PC-marknaden är det idag sällan ser datorer med mindre än 2GB RAM och där de flesta mellanklassdatorer satsar på 4GB direkt från fabriken.

elpidaps3
PlayStation 3 kommer med 256MB RAM och 256MB grafikminne (Bildkälla: iFixit.com)

Både Sony och Microsoft hardock tidigare indikerat att deras nuvarande spelkonsoler har ett flertal år framför sig på marknaden så risken är stor att Crytek och övriga spelutvecklare får fortsätta arbeta med den begränsade minnesmängden även på nästa projekt.

Källa: Eurogamer.net

Annons

14
Leave a Reply

Please Login to comment
14 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
7 Comment authors
SnigelnlangAnton Karmehedthis Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Jacob Hugosson
Medlem

För Unreal Engine 3, sen Battlefield 3 med Frostbite 2.0 och nu Crytek. Marknaden skriker efter nya konsoler men som artikeln säger kommer vi nog få leva med Xbox 360 och PlayStation 3 ännu ett tag till 🙁

Alexander Anderson
Medlem
Alexander Anderson

Ja han bitchade som fan om det i början när de funderade på att utveckla till konsoll

Snigeln
Medlem
Snigeln

Faktan i artikeln stämmer inte, Playstation 3 har 256MB ram + 256MB grafikminne. Klart man som utvecklare skulle kunna lägga saker i grafikminnet för snabbare access, men ram är det inte. Är man tveksam så se här: http://en.wikipedia.org/wiki/PlayStation_3För att göra situationen ännu värre har XMB ett ganska stort fotavtryck på dessa 256MB. Xbox 360 är lite klurigare som har 512MB ram som utvecklaren fritt kan fördela som ram- och grafikminne. Dessutom har den ytterligare 10MB extra snabbt grafikminne åt grafikkortet. Klart Crytek vill ha oändligt med ram, helst vill de väl att alla pc-användare ska ha det också. Historiskt sett… Läs hela »

Medlem
Olle P

Det kan bli intressant för utvecklingen att se till vad vad speltillverkarna väljer för kompromisser.
En möjlighet skulle ju kunna vara att låta spelkonsolerna bli minimikravet för att skall vara spelbart, men mer krävas om man vill använda annat än lägsta inställningar på grafik och annat. Detta skulle nog tilltala programmerare och entusiaster, men knappast ekonomerna.

this
Medlem
this

En lite minnesuppgradering borde man väl kunnat kosta på när de lanserade sina slim versioner. Minnespriserna är ju dessutom låga på marknaden idag.

lang
Medlem
lang

[quote name=”this”]En lite minnesuppgradering borde man väl kunnat kosta på när de lanserade sina slim versioner. Minnespriserna är ju dessutom låga på marknaden idag.[/quote]

För de är ju schysst mot alla miljoner som har den feta ?

Snigeln
Medlem
Snigeln

Anton Karmehed: Ser att du redigerat artikeln, men det måste blivit något missförstånd.PS3 har 256MB ram + 256MB VRAM. Kombinerat minne finns i Xbox 360, den har 512MB ram som fritt kan fördelas mellan grafik och cpu. Jag läste igenom artikeln, men hittade inte heller där något om 512MB? I artikeln kan man också läsa följande:”On the PS3, due to the extremely limited system memory we resorted to downloading memory into video memory,” Ganska intressant och det följer det jag postade i första kommentaren om att VRAM kan användas som mellanlagring, även om det inte blir lika smidigt eller effektivt… Läs hela »

Snigeln
Medlem
Snigeln

[quote name=”Anton Karmehed”][quote name=”this”]En lite minnesuppgradering borde man väl kunnat kosta på när de lanserade sina slim versioner. Minnespriserna är ju dessutom låga på marknaden idag.[/quote]Problemet är ju inte bara att det är taskigt mot alla som köpt tidigare versioner, spelutvecklarna kan ju fortfarande inte utveckla spelen för att nyttja den extra RAMen för då funkar de inte som de ska på de äldre versionerna av konsolen.Xbox 360 Slim är ju en intressant jämförelse där man genom att baka in CPU och GPU i samma kisel egentligen fick högre bussbandbredd. Men för att inte prestandan skulle bli bättre fick man… Läs hela »

lang
Medlem
lang

[quote name=”Snigeln”]Anton Karmehed: Ser att du redigerat artikeln, men det måste blivit något missförstånd.PS3 har 256MB ram + 256MB VRAM. Kombinerat minne finns i Xbox 360, den har 512MB ram som fritt kan fördelas mellan grafik och cpu. Jag läste igenom artikeln, men hittade inte heller där något om 512MB? I artikeln kan man också läsa följande:”On the PS3, due to the extremely limited system memory we resorted to downloading memory into video memory,” Ganska intressant och det följer det jag postade i första kommentaren om att VRAM kan användas som mellanlagring, även om det inte blir lika smidigt eller… Läs hela »

Snigeln
Medlem
Snigeln

[quote name=”lang”][quote name=”Snigeln”]Anton Karmehed: Ser att du redigerat artikeln, men det måste blivit något missförstånd.PS3 har 256MB ram + 256MB VRAM. Kombinerat minne finns i Xbox 360, den har 512MB ram som fritt kan fördelas mellan grafik och cpu. Jag läste igenom artikeln, men hittade inte heller där något om 512MB? I artikeln kan man också läsa följande:”On the PS3, due to the extremely limited system memory we resorted to downloading memory into video memory,” Ganska intressant och det följer det jag postade i första kommentaren om att VRAM kan användas som mellanlagring, även om det inte blir lika smidigt… Läs hela »