Allt fler av världens största spelutvecklare blir öppna med sitt intresse för virtuell verklighet och den utveckling som driver VR-tekniken framåt. Nu har även Crytek, studion bakom stortitlar som Crysis-serien och Ryse, bekräftat att de aktivt arbetar på spel med VR-stöd.

Vi är inte ens inne i andra kvartalet ännu, men det har redan blivit tydligt att 2015 blir ett stort år för virtuell verklighet, även om många av framstegen sker bakom kulisserna. Oculus rör sig allt närmare en hållbar konsumentvariant av Rift, Valve arbetar sakta men säkert fram sin egen plattform för VR och både AMD och Nvidia gör sitt på både hård- och mjukvarusidan, bland annat i form av nya grafikkretsar för att klara av de upplösningar som krävs för god inlevelse.

Crytek har gjort sig kända för att ständigt ligga i grafisk framkant, inte minst med spelserien Crysis och den bakomliggande Cryengine-motorn. I en intervju med Gamespot berör Feruk Yerli, Managing Director på Crytek, just virtuell verklighet och vilken roll tekniken kommer spela för studion framöver.

”We are exploring VR right now. We want to show the world true VR experience can only come from CryEngine, the best one. We see VR as an important device for enthusiasts, then going to mainstream probably. We want to elevate what we can do here… we hope to one day deliver a fully-fleshed VR experience.”
– Feruk Yerli, Managing Editor, Crytek

Enligt Yerli utforskar Crytek aktivt VR-tekniken just nu, främst genom att experimentera med olika typer av spelmekanik. Crytek ser VR som nästa stora steg för gaming i entusiastsegmentet, men även som ett viktigt område för konsumenter i allmänhet i det långa loppet.

Stöd för AMD LiquidVR

Samtidigt passar Yerli på att slå ett slag för företagets Cryengine-motor, som ska få stöd för AMD:s VR-plattform LiquidVR. Sistnämnda är AMD:s satsning för att ge utvecklare verktyg för att ta fram VR-spel som både har tillräcklig prestanda för att ge riktigt bra inlevelse, men även för att minska fördröjningar och se till att rörelsestyrning och andra sensorer fungerar optimalt.

Det är fortfarande oklart vad vi kan tänka oss för tidsram innan vi får se ett faktiskt VR-spel från Crytek, men att ytterligare en stor aktör visar sitt intresse för tekniken bådar verkligen gott för framtiden. VR-tekniken accelererar, och det blir riktigt intressant att se vilka andra framsteg vi kan vänta oss för resten av året.

Relaterade artiklar

Leave a Reply

Please Login to comment
  Subscribe  
Notifiera vid