Spelutvecklaren Crytek är på väg att implementera Vulkan i sin egenutvecklade spelmotor Cryengine, och fortsätter att fila på sitt Directx 12-stöd.

I kommande version 5.3 av Cryengine, lanseras i november, så får spelmotorn officiellt stöd för Vulkan, något som visat sig kunna bli en värdig motståndare till långregerande Directx. Något som ger Vulkan ett försprång från Directx är bland annat att tekniken är plattformsoberoende och kan användas på inte bara PC utan även i smartphones eller surfplattor. En bidragande faktor till att Crytek valt att implementera stöd för Vulkan kan vara att Google har bestämt sig för att Vulkan ska vara Androids standard-API för 3D-grafik.

13114507365l

Det är dock inte bara Vulkan som är på gång med Cryengine. I februari 2017 så kommer spelmotorn att få ytterligare stöd för Directx 12 som implementerades för första gången i mars 2016. I version 5.4 av Cryengine så kommer DX12-stödet även att expanderas med stöd för DX12 Multi-GPU, vilket kommer att underlätta för spelutvecklare att implementera stöd för SLI och Crossfire.

Lägsta pris på Prisjakt.nu

3
Leave a Reply

Please Login to comment
3 Comment threads
0 Thread replies
1 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors
GuuFiMorkulLady Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Lady
Medlem
Lady

Hur blir det med gamla titlar ?
Kommer gamla titlar att få en update ?

Morkul
Medlem
Morkul

Dx12 är fullständigt ointressant, ja för mig i alla fall. Vulkan däremot är det extremt roligt att se flera intresserar sig för.

GuuFi
Medlem
GuuFi

Härligt, hoppas fler hoppar på tåget så vi får njuta av nya spel med bra prestanda även med Win7/8.x