Att EA stött på en hel del motstånd med senaste installationen i Battlefront-serien är inget nytt, men det visar sig vara så pass illa att säljsiffrorna för spelet var katastrofala under november månad.

Electronic Arts (EA) har verkligen haft det kärvt under den senaste tiden. Tusentals spelare har uttryckt missnöje kring mikrotransaktionerna och systemen för att låsa upp nya karaktärer i spelet Star Wars: Battlefront 2. Detta har resulterat i att EA valt att plocka bort mikrotransaktionerna helt och hållet från spelet, i alla fall för tillfället.

Trots att mikrotransaktionerna tagits bort och antalet tid som behöver läggas ned på spelet för att låsa upp alla karaktärer drastiskt minskats så har det fortfarande gått allt annat än bra för Battlefront 2.

Spelet lanserades den 17 november, och i USA så har Battlefront 2 fått sin bakända redigt sparkad av ett annat storspel som lanserades samma månad, Call of Duty: World War II (COD: WWII).

COD: WWII skeppar 5 gånger fler exemplar än Battlefront 2

I USA så steg försäljningen av konsolspel med nio procent under november månad. Det spel som sålde bäst var COD: WWII som skeppade 4,4 miljoner exemplar. Det mycket omtalade Star Wars: Battlefront 2 har dock endast sålts i omkring 882 000 exemplar.

COD: WWII lanserades förvisso två veckor innan Battlefront 2, men att siffrorna skiljer sig så pass mycket kan mycket väl bero på konsumenters irritation med EA och Battlefront 2-debaclet och inte enbart på att Star Wars-spelet lanserades senare.

”US console video game sales rose 9 percent in November from a year ago to $842 million, led by Call of Duty: WWII, with 4.4 million sold, according to NPD. But it was a disappointing month for Electronic Arts, whose high-profile Star Wars Battlefront II, sold just 882,000 units”. – NPD via WSJ

Analytiker är dock optimistiska angående Battlefront 2 och förutspår att försäljningen kan komma att öka markant i samband med att nästa Star Wars-film når biograferna den 15 december.

”We believe that the loyalty of the Star Wars fanbase, the game’s appeal as a holiday gift, and the release of Star Wars: The Last Jedi on December 15 will result in sales of the game bouncing back”. – Analytiker hos Wedbush Securities, via Forbes

Ha i åtanke att dessa siffror då endast baseras på försäljningen av fysiska kopior i USA. Hur det ser ut på en global och digital skala för båda spelen har finns vid skrivande stund inga siffror på. Men det står klart att jänkarna klart föredrar andra världskriget framför stormtroopers och Luke Skywalker.

Lägsta pris på Prisjakt.se (Affiliate)

1
Leave a Reply

Please Login to comment
1 Comment threads
0 Thread replies
1 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Medlem

Kan bara tala för mig själv, men att EA valt att sluta sälja sina spel över Steam gör att jag har slutat köpa EA-spel. Inte för att jag är så jätteförtjust i Steam, men det förenklar livet att ha färre klienter till diverse affärer igång på datorn som var och en har sitt eget utseende och handhavande, finesser, och var och en med sina egna lösenord och så vidare.