Battlefield Hardline blir en av årets största spelsläpp och spelutvecklaren EA laddar för en mäktig och bred lansering av det nya spelet den 17 mars. Hardline kommer att rullas ut för alla de senaste spelkonsolerna från Sony och Microsoft samt PC och nu bekräftar utvecklarna att det i vissa fall blir stora skillnad på de grafiska kvalitéerna.

I en Tweet har spelutvecklarna Visceral Games besvarat frågan om vilka upplösningar man siktat in sig på med den Frostbite 3-drivna speltiteln Hardline. Svaret pekar inte bara på märkbara skillnader mellan spelkonsolerna Xbox One och Playstation 4 utan också att PC-versionen av spelet generellt kommer bli mer högupplöst för merparten av spelare.


Visceral Games följer alltså den trend vi sett tidigare hos spelutvecklare där Microsofts spelkonsol Xbox One anses marginellt mindre kraftfull än Sonys Playstation 4. Spelets upplösning landar på 720p i Xbox One medan PS4 driver Hardline i den högre upplösningen 900p. Lite överraskande då spelutvecklarna tidigare indikerat att båda konsolversionerna skulle drivas i 1080p vid 60 fps. Något man nu verkar backat på för att säkerhetsställa en hög och konsekvent bildfrekvens i det snabba actionspelet.

Battlefield Hardline – spelupplösningar Upplösning Antal pixlar Relativt antal pixlar vs. 720p
PC – 4K 3840 x 2160 8,29 miljoner 900%
PC – 1080p 1920 x 1080 2,07 miljoner 225%
Playstation 4 – 900p 1600 x 900 1,44 miljoner 156%
Xbox One – 720p 1280 x 720 0,92 miljoner 100%

Dubbelt så många pixlar för de flesta PC-spelare

’PC-versionen av Hardline kommer som alla PC-spel vara beroende endast av den hårdvara som installeras i datorn och även om det givetvis kommer vara tekniskt möjligt att driva spelet i en maffig 4K-upplösning lär troligtvis de flesta kunna nå bra prestanda i 1080p-upplösning. En upplösning som skulle ge mer än en fördubbling av antalet pixlar i Xbox One-versionen av spelet.

Vilken slutgiltig prestanda och bildkvalité som spelare kommer nå dikteras av komponenter och grafikinställnignar men det råder inget tvivel om att Hardline behöver en PC för att sträcka på benen när det lanseras den 17 mars.

Relaterade artiklar:

Annons

3
Leave a Reply

Please Login to comment
3 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
Erik Lindgrenlaudanum Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Erik Lindgren
Gäst
Erik Lindgren

Hejhopp nu är jag på ordmärkerihumör.

”marginellt mindre kraftfull” bör vara något mindre kraftfull
och
”en hög och konsekvent bildfrekvens” bör vara en hög och konstant bildfrekvens
om det ska vara korrekt svenska.

laudanum
Medlem
laudanum

[quote name=”Erik Lindgren”]Hejhopp nu är jag på ordmärkerihumör.

”marginellt mindre kraftfull” bör vara något mindre kraftfull
och
”en hög och konsekvent bildfrekvens” bör vara en hög och konstant bildfrekvens
om det ska vara korrekt svenska.[/quote]

Konstant är ett fast värde. Konsekvent innebär här att FPS håller sig inom ett visst område som man anser vara dugligt (subjektivt). Därav anser jag att konsekvent passar bättre då ett FPS-värde inte kan hållas fast en längre tid. ”Marginellt mindre” eller ”något mindre” är tycke och smak, inget grammatiskt fel vad jag kan se.

Erik Lindgren
Gäst
Erik Lindgren

Hmm om du använder en synonym till konsekvent så ser du att det blir (enligt mig) konstigt: en hög och följdriktig bildfrekvens. jag förstår vad Anton menar men han skriver inte entydigt. I det andra fallet så kan man även där byta mot en synonym
oväsentligt mindre kraftfull så ser man att om det är ”oväsentligt” så saknar det betydelse men är det ”något” så är det en liten skillnad.