De senaste åren har det varit mycket uppståndelse över grafikkortsoptimeringar som offrat bildkvalité på ett oförsvarbart sätt för att vinna prestanda. Både ATI och NVIDIA har gjort sig skyldiga till dessa ”felaktiga” optimeringar och denna cirkus har lett till att minsta lilla kommentar kring optimeringar drar igång stora diskussioner.


Det är dock ingen tvekan om att effektiva optimeringar som tar hänsyn till inte bra prestanda utan även bildkvalité är positiva och detta vill ATI inte mista.
För att ”legitimera” drivrutinsoptimeringar har ATI därför introducerat Catalyst AI i deras nyare drivrutiner, en teknik som man på Anandtech beslutat sig för att titta närmare på.


”Coinciding with the launch of the X700 line of graphics cards, ATI slipped a little something extra into its driver. The lastest beta version of Catalyst that we got our hands on includes a feature called Catalyst AI. Essentially, ATI took all their optimizations, added a few extra goodies, and rolled it all together into one package.”


Catalyst AI är en del av ATIs Catalyst-drivrutiner som helt enkelt känner av vilken applikation som startas och om ATI har utvecklat en optimering för denna applikation använder sig drivrutinen av denna information. Detta borde betyda att ATI har full kontroll över vilka applikationer som påverkas av optimeringar och exakt på vilket sätt optimeringarna fungerar. Generella grafikoptimeringar kan annars få positiva effekter i vissa applikationer medan det ger negativa effekter i andra.
ATI har med andra ord velat använda grundligt testade optimeringar för specifika applikationer och i dagsläget har man infört optimeringar för bland annat Doom 3, UT2004 och Valves Source-motor (Half-Life 2).
Hur ATI lyckats med deras applikationsspecifika optimeringar kan man läsa mer om i Anandtechs artikel.

Leave a Reply

Please Login to comment
  Subscribe  
Notifiera vid