AMD har nu genom sin grafikavdelning ATI släppt ett officiellt uttalande om sin hantering av kantutjämning i storspelet StarCraft II. ATI bekräftar att man valt att inte ge stöd för kantutjämning i sina drivrutiner, då prestandaförlusten är för stor.

Problemen ligger enligt ATI i det faktum att Blizzard utvecklat sin spelmotor utan stöd för kantutjämning. Vilket betyder att grafikkortstillverkarna måste tvinga på kantutjämning genom sina drivrutiner. Detta är en långt ifrån effektiv lösning som betyder att mycket grafikkraft går åt till onödig optimering, i jämförelse med grafikmotorer som kan avväga när man kan dra nytta av kantutjämning.

aa
Bildkälla: PC Perspective

Konkurrenten NVIDIA har samma problem men har trots detta valt att aktivera kantutjämning genom sina drivrutiner, något som bevisligen ger stora prestandaförluster men som samtidigt ger användarna en valmöjlighet att aktivera grafiktekniken.

ATI känner idag att prestandaförsluten är för stor, men säger samtidigt att man hoppas kunna erbjuda stöd för kantutjämning för StarCraft II vid ett senare skede och då med mindre prestandaförlust.

Såhär försvarar AMD sitt tillvägagångsätt i ett uttalande till HardwareCanucks;

AMD constantly strives to deliver great gaming experiences for our customers and the upcoming launch of Starcraft II is no exception.  Blizzard’s focus on incredible game play for all, means that gamers using ATI Radeon(tm) products can enjoy smooth HD gameplay and industry leading image quality with our current generation of ATI Radeon products as well as many of our past generation cards.


In discussions during the development of StarCraft II, Blizzard indicated that they would not initially include options to set levels of in-game anti-aliasing (“AA”). This meant that support for AA within StarCraft II would only be made possible by including it in the driver, an approach that could significantly impact performance.


Some third party reviews of the Starcraft II beta echo our concerns that AA can cause gameplay impairment.  In these reviews, the third parties found that 4x AA led to a reduction in fps rendering at lower screen resolutions, which only became more noticeable at larger resolutions.


After evaluating our options, our engineering team opted not to provide AA support for StarCraft II within the Catalyst Control Center, even though the competition has included AA support in their driver at launch.


We are committed to making AA perform at an acceptable level before we release it to our customers.  We will continue to work with Blizzard on this matter and hope to offer our customers an acceptable AA solution at a later date.


4
Leave a Reply

Please Login to comment
4 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors
Anton KarmehedCampaignerCirap Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Cirap
Medlem
Cirap

jag förstår hur de tänker, men tycker ändå att man kan överlåta det beslutet till användaren. Om inte annat, ge lite information när man trycker tvingad AA

Campaigner
Medlem
Campaigner

Dåligt av Blizzard att inte utvecklat stöd för kantutjämning….varför INTE göra det??

Nåväl, bara de lägger till de senast i första expansionen.