Samsung, Amazon och Asus ligger på toppen av marknaden för Android-surfplattorna och den sistnämnda hoppas på en rejält tillväxt nästa år. Asus har släppt sina mål för 2013 där försäljningen av bärbara datorer väntas få en marginell tillväxt, men antalet surfplattor ska nästan dubbleras.

Asus har nu släppt sina mål för 2013 inom deras tre huvudsakliga segment: moderkort, bärbara datorer och surfplattor. Företaget väntas skeppa ungefär samma antal moderkort som idag (22 miljoner), eller något färre under 2013 med 21,5 – 22 miljoner enheter. Även om inte ens Asus räknar med en tillväxt på sin egna linje moderkort så beräknas det fortfarande vara en viktig del och vinstgivande för företaget.

Vidare till bärbara datorer så har Asus själva delat upp det i två delar. Under 2012 kommer Asus ha skeppat 19 miljoner bärbara datorer och 3,3 miljoner bärbara datorer i deras Eee PC-serie, där vi hittar bland annat netbooks. Totalt handlar det alltså om 22,3 miljoner skeppade datorer och under nästa år hoppas företaget utöka till 24 miljoner enheter. Gissningsvis är det deras vanliga bärbara datorer som kommer öka markant på bekostnad av deras Eee PC-segment, som enligt uppgifter till NordicHardware på sikt ska ersättas av surfplattor med dockningsbart tangentbord.

Och sist ut har vi just surfplattorna där Asus hoppas se en stor tillväxt. Asus har under det här året ha skeppat 6,3 miljoner surfplattor vilket är en ökning med hela 250 procent mot föregående år. Nu hoppas företaget att de kan nästan dubblera och nå 12 miljoner under 2013. Företaget nämner även deras smartphone/surfplatta Padfone och de hoppas ha en chans att skeppa runt en miljon enheter av den här produktlinjen under hela nästa år.

Lever Asus upp till de mål som sats ut kommer deras intäkter att öka med 15 – 20 procent under nästa år och bli näst störst i världen när man kombinerar segmenten surfplattor och bärbara datorer. På en första placering väntas Apple finnas i vanlig ordning, till stor del tack vare deras utbud surfplattor. Asus har stora mål för nästa år, men med ett större varumärke och förbättrade distributionskanaler i framförallt USA är företagets självsäkert att det här är siffror de kommer kunna uppnå.

Källa: Digitimes


Relaterade artiklar:

Leave a Reply

Please Login to comment
  Subscribe  
Notifiera vid