ARM är inte bara duktiga på att mejsla fram nya processorarkitekturer för sin egen ARM-plattform. Kretsutvecklaren har även en grafikinriktad kretsfamilj i sitt stall som går under namnet Mali. Nu har representanter för företaget avslöjat att man räknar med att erbjuda grafikkraft som kan mäta sig med den i spelkonsolerna PS3 och Xbox 360 redan inom de närmaste 18 månaderna.

ARM är inte den första mobila GPU-tillverkaren som drar paralleller med spelkonsolers grafikprestanda. Vi har sett både Qualcomm och Imagine Technologies prata som konsolliknande prestanda i sina framtida kretsar och kanske mest spända är vi på den senares PowerVR-familj som ska utökas med Rogue-arkitekturen under slutet av nästa år.

Men ARM:s Mali-arkitektur har redan tidigare i år visat framfötterna där man i händerna på Samsung såg till att göra Galaxy S II till den kraftfullaste smartphonen på marknaden. Dagens Mali-400MP krets kommer under nästa år att ersättas av Mali-T604 som bland annat ska erbjuda stöd för OpenCL och Direct X, vilket kommer att öppna upp dörrarna för kraftfullare GPGPU-funktionalitet.

I intervjun med The Inquirer påpekar ARM samtidigt att man har en längre utvecklingscykel än exempelvis Intel som lanserar nya arkitekturer varje år. ARM tror sig inte kunna få ut mer än en ny krets var 18:e månad inom en förutskådlig framtid. Vilket också betyder att företaget planerar ganska många år in i framtiden.

Det är inte heller bara Moores lag som styr utvecklingen på ARM-plattformen enligt företaget. Att krympa transistorer är inte alltid det enda som krävs för att hålla energiförbrukningen på rätt nivåer och just den långsamma utvecklingen av ny batteriteknik verkar vara en tydlig flaskhals.

Framöver kan vi därför vänta oss än mer avancerade energispartekniker. Bland annat närmast helt dynamiska kretsar där beräkningsenheter för CPU och GPU kan aktiveras och skalas helt dynamiskt efter behov.

Mali-T604 beräknas ut på marknaden någon gång under nästa år och det är högst troligast att Samsung återigen är först ut med den nya arkitekturen.

4
Leave a Reply

Please Login to comment
4 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors
Jacob HugossonSwedish BerserkAnton Karmehed Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Jacob Hugosson
Medlem

ARM sa något i stil med under AMD Fusion Developers Summit att hårdvaruindustrin i helhet har ett stort problem vilket är att strömförbrukningen inte fortsätter att skala nedåt tillsammans med lägre processnoder sedan tidigare och att dubbel transistorbudget inte betyder att man får en halvering i strömförbrukning.

Blir intressant att se hur dom löser det, men den som lever får se.

Svensken
Medlem
Svensken

Spännande tider framför oss helt klart. Märks att konsolerna börjar bli gamla när ARM snart är ikapp med deras grafik. Tänk sen när Windows 8 släpps. Då lär X86 och ARM konkurrera ännu mer.

Jacob Hugosson
Medlem

Det stämmer nog, en bättre batteriteknik skulle nog bli en stor revolution i teknikens värld då tillverkarna får större svängrum med sina designer än idag 🙂