ARM har nu presenterat sin nästa generations inbyggda grafikkrets Mali-T604 som utvecklats under namnet Midgard. Grafikkretsen är ämnad för ARM:s Cortex-A15 Eagle CPU och ska ge fem gånger så hög prestanda som tillverkarens nuvarande lösningar som hittas i smartphones och surfplattor.

Mali-T604 kommer med en till fyra beräkningsenheter och kan användas inte bara för att pressa pixlar i 3D-applikationer utan kommer även med stöd för GPGPU-applikationer, något som kan exekveras vid sidan om vanliga GPU-beräkningar med kretsens tredelade pipeline.

Delivering up to 5x performance improvement over current Mali graphics processors, the Mali-T604 provides industry-leading graphics performance with an energy-efficient profile. The Mali-T604 enables visually rich user experiences not previously seen in consumer electronics devices, scaling from smartphones to high-end digital entertainment systems.

Mali-T604 stödjer OpenCL, OpenGL ES och även Microsofts DirectX API. En av de första tillverkarna som hoppar på tåget är Samsung som redan idag visar imponerande grafisk prestanda med sin smartphone Galaxy S. Prestanda som alltså ARM nu hoppas kunna öka femfalt med sin nya grafikkrets.

Mali-T604_Big

Grafikkretsens beräkningskraft kan bland annat användas till kantutjämning där Mali-T604 stödjer upp till 16x AA och där 4x kantutjämning ska kunna aktiveras närmast helt utan prestandaförluster.

När Mali-T604 dyker upp på marknaden är oklart, men vi bör alltså snegla åt Samsung för de första enheterna. Där man med största sannolikhet satsar på att begränsa antalet beräkningsenheter i sina smartphones, men kanske ger friare tyglar i sina kommande tabletprodukter.

Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments