ARM har redan tillkännagivit att de har en 64-bit arkitektur på gång, men att de fortfarande ligger ett par år fram i tiden innan de används i konsumentprodukter. I år släpper företaget de två första processorkärnorna med 64-bit stöd de ska licensera ut; Atlas och Apollo.

Ett tragiskt faktum är att ARM kommer ha svårt att hävda sig på PC-marknaden så länge de är fast på en 32-bit arkitektur. Positivt är att företagets affärer blomstrar tack vare den ökade efterfrågan på smartphone och surfplattsmarknaden, och lyckades därför göra ett rekordkvartal Q4 2011. Kodnamnet på det som på allvar kommer sätta ARM på kartan utanför den mobila sfären är nu ute.

ARM talar om big.LITTLE-konceptet, som går ut på att ha två strömsnåla och svagare kärnor tar hand om större delen av arbetet som utförs i en enhet, medan två starkare och kraftfullare beräkningsenheter rycker in vid behov. Ungefär likt hur NVIDIA Tegra 3, med sin 5:e kompanjonkärna fungerar. Företaget avslöjar nu att man kommer flytta över konceptet även till deras grafikarkitekturer.

De två kommande grafikarkitekturerna Skrymir och Tyr kommer finnas att köpa licens till under 2012, och troligtvis bli de första grafikarkitekturerna som fungerar i en big.LITTLE-konfiguration (Tyr = big, Skrymir = LITTLE?). Både Skrymir och Tyr designas efter hög strömeffektivitet och prestanda.

Det kanske mest intressant är de första 64-bit processorerna från ARM i Cortex-A-serien. Atlas och Apollo kommer att byggas på deras ARMv8-arkitektur (Atlas = big, Apollo = LITTLE?). Mer information om grafikarkitekturerna Skrymir, Tyr samt processorarkitekturerna Apollo och Atlas kommer offentliggöras under 2012. Enligt ARM:s vd Warren East väntas Atlas och Apollo börja tillverkas i stora volymer under 2014 på 20nm som bland annat GlobalFoundries och TSMC väntas kunna erbjuda. Med utvecklingstiderna av kretsar i åtanke skulle vi gissa på att samma sak gäller grafikarkitekturerna Skrymir och Tyr.

Aspire_pilot_2ARM – en kraft att räkna med på PC-marknaden 2014?

Apollo och Atlas som blir företagets första processorarkitektur med stöd för 64-bit och väntas finnas tillgängligt i de allra flesta typer av enheter. Förutom att fungera som big.LITTLE, ska de vara väldigt skalbara. Detta innebär att de båda kommer hitta in i enheter som smartphones och surfplattor, men även i persondatorer och servrar.

Förutom prestanda alaternativ i det högre segmentet har man också Flycatcher på gång i Cortex-M-serien. Cortex-M används i allt från sensorer, fjärrkontroller, diskmaskiner men även enklare mobila konsumentprodukter. Den här kommer enligt ARM bli den strömsnålaste och minsta kretsen de haft att erbjuda någonsin, troligtvis tack vare nyare tillverkningstekniker.


Relaterade nyheter:

Annons

2
Leave a Reply

Please Login to comment
2 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
Swedish BerserkTempel Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Tempel
Medlem
Tempel

Skall bli mycket intressant att se hur det lyckas med lagdelarna och även nVidias satsning. Kan ju lösa en hel del problem på bärbara framförallt men även i datacenters med värme.

Svensken
Medlem
Svensken

Låter riktigt bra detta! 🙂 Jag skulle lätt kunna tänka mig en ARM baserad dator.