Efter VR-besök på Ikea kommer nu tecken på att hysterin kring virtuell verklighet är på riktigt. Arla meddelar nu att det omtalade ”kosläppet” ska släppas i VR-version.

Kosläppet är precis vad det låter som, en tillställning där Arla släpper ut sina mjölkkor på gröna betesmarker. Förra året lockade kosläppet 165 000 människor runt om i landet som vallfärdade till ett hundratal svenska Arlagårdar för att följa evenemanget.

Arla menar samtidigt att detta bara är en bråkdel av de som skulle vilja följa och delta på ett kosläpp och vänder sig nu till virtuell verklighet för att lösa problemet. Undersökningar visar att så få som 31 procent av alla svenskar inte ens besökt en bondgård och att 29 procent anser det som svårt att ens få chansen till det.

Läs även: Ikea VR – Upplev ditt drömkök utan att lämna hemmet

Under årets kosläpp som sker den 8:e maj kommer Arla därför att skapa en VR-upplevelse av släppet som i efterhand kan upplevas närmast oavsett vart man befinner sig. VR-upplevelsen ska skapas genom två kameror som fångar själva släppet men möjligtvis även en kamera fäst på en av korna för att ge följare en äkta kokänsla.

VR-filmen av Arlas kosläpp kommer att göras tillgängligt för besökare på Arlas evenemang under resten av året men det ska även släppas en 360-film för allmän beskådan.

Fluga eller framtiden
Har du hoppat på VR-tåget ännu och vad är din syn på virtuell verklighet?

Lägsta pris på Prisjakt.nu

Leave a Reply

Please Login to comment
  Subscribe  
Notifiera vid