Apple har efter Steve Jobs bortgång blivit ett till synes något mer öppet företaget och företagets vd Tim Cook förstärker den känslan när han nu uttalat sig direkt om Apples förhållning till TV-marknaden. I en TV-intervju med NBC bekräftar Cook att TV-marknaden är ett mycket intressant område.

Att Apple länge undersökt möjligheterna att innovera inom TV-marknaden är knappast någon nyhet. Steve Jobs nämner i sin självbiografi att företaget velat skapa en integrerad TV-lösning med ett extremt lätt användargränssnitt. Något Steve Jobs kände sig ha en lösning på redan då.

TV-marknaden anses samtidigt som en av de mest konkurrensutsatta och dåliga marginaler har aldrig varit en del av Apples affärsmodell. Ryktena kring en ”iTV” har däremot fortsatt att spridas och i en intervju hos NBC bekräftar Tim Cook företagets intresse för TV-marknaden som Apple tycker glömts bort i utvecklingen.

– Det är ett område av stort intresse. Jag kan inte säga mer än så. Men…, säger Tim Cook i intervjun.

I intervjun som sändes i sin helhet under gårdagskvällen på NBC berättar Cooks även om Apples karttjänst Ios Maps, något Cook erkänner var ett stort misstag från Apples sida. Något man samtidigt lagt stora resurser på att lösa.

Andra intressanta diskussionsområden var bland annat en syn in i framtiden. Hur Apple ska undvika att gå samma öde till mötes som andra elektronikgiganter genom åren där exempelvis mäktiga Sony tappade fotfästet inför det nya milleniumet. Tim Cook pekade här på styrkan i att satsa helhjärtat på endast ett fåtal ”stora” produkter.

– Vi är mycket enkla människor på Apple. Vi fokuserar på att göra världens bästa produkter och berika människors liv. Jag tror att vissa företag – kanske till och med det som du nämner [Sony], kanske de bestämde att de kunde göra allt. Vi måste se till, på Apple, att vi håller fast vid fokus, laserfokus – vi vet att vi bara kan göra stora saker några gånger, bara på ett fåtal produkter, svarar Tim Cook i intervjun.

Hela TV-intervjun, som för övrigt är Tim Cooks första i sitt slag, finns att hitta här nedan. Diskussionen om TV-marknaden finns i slutet av del 2 och är ett område vi troligtvis får anledning att återkomma till. I fall det blir en fullfjädrad iTV eller om Apple helt enkelt fortsätter att utveckla sin Apple TV får framtiden utvisa.

 


Relaterade artiklar:

3
Leave a Reply

avatar
3 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors
BirksctrlNiQ3 Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Niklas Öryd
Medlem
Niklas Öryd

just interfacet i vissa tv är förskräckligt. Där kan man nog jobba en hel del på enkelhet.

Min gissning:
*1920×1080
*Lcd, led belyst.
*aluminiumchassi med tunn profil och tunna kanter.
*innbyggd kamera.
*navigering med sveprörelser med handen
*7000kr över en annan tv med samma panel
*iTV retina om ett par år med 4k upplösning.

ctrl
Gäst
ctrl

[quote name=”NiQ3″]just interfacet i vissa tv är förskräckligt. Där kan man nog jobba en hel del på enkelhet.

Min gissning:
*1920×1080
*Lcd, led belyst.
*aluminiumchassi med tunn profil och tunna kanter.
*innbyggd kamera.
*navigering med sveprörelser med handen
*7000kr över en annan tv med samma panel
*iTV retina om ett par år med 4k upplösning.[/quote]

Samsung D8000 + webbcam då? För den har typ hela den listan och 4k ligger i startgropen, eller utveckling hos de flesta tillverkare.

Birks
Medlem
Birks

Håller med interfaces på de flesta tv är skit. Och det här med SmartTV är ju skrattretande, ta vilken dator som helst med ett mediacenter tex. XBMC och du har något som trumfar SmartTV på alla fronter.
Det som är trist är att det knappt går att beställa bra paneler utan skiten.
Synd att de ledande bygger egna app shoppar och OS istället för att köra på något beprövat.
Vill minnas att det var någon tillverkare som visade upp en tv med Android för något år sedan, det hade kunnat bli jävligt bra.