Vi gjorde nyligen en omfattande jämförelse på ett flertal flashminnesbaserade MP3-spelare och marknaden för MP3-spelare är onekligen inte mättad ännu. Ett företag som lett utvecklingen är Apple som från dag ett satsat på deras hårddiskbaserade spelare i iPod-serien. iPod har blivit en ofattbar succe och Apple tillkännagav nyligen en kvartalsrapport med tre gånger så hög vinst mot samma period under fjoråret.
En stor del av denna uppgång är utan tvekan relaterat till Apples satsning på iPod och när man har ett vinnande koncept är det livsviktigt att inte tappa greppet.
Apple verkar vara väl medvetna om detta och har nu lanserat den fjärde generationens iPod.


Den nya generationen är en evolution av Apples tidigare modell. Det är samma grundidé men med finslipade detaljer och en hel del nya egenskaper.
Bland annat har man valt att gå över till ”Click Wheel”-navigering, samma system som introducerads med iPod mini med ett tryckkänsligt navigeringshjul.
Man har samtidigt skalat av någon milimeter i storlek och ökat batteritiden med runt 50% (12h). Andra nya egenskaper är bland annat multipla playlists och en direkt shuffle-funktion.
Den nya iPoden lanseras med antingen 20GB eller 40GB lagringskapacitet och har förpassat 15GB modellen till historiebäckerna.


Priserna ska enligt Apple hamna på $299 resp. $399 för de två nya modellerna.










Källa: Apple

Leave a Reply

Please Login to comment
  Subscribe  
Notifiera vid