Apple sägs fullkomlingen hamstra de populära lättviktsmetallerna aluminium och magnesium, något som tvingar övriga datortillverkare att leta alternativa lösningar. Det är Intels fokus på supertunna Ultrabooks som fått datortillverkarna att sukta efter de stryktåliga och lätta metallerna, men Apple som redan förfinat tillverkningen av så kallade unibody-chassin är ett steg före.

Apple har nyligen lanserat sin tredje generation av den ultratunna datorserien MacBook Air och som om inte deras fullstora MacBook Pro-familj tärde på metallagren har succen för Air satt än högre press på chassitillverkarna. Just tillverkning av dessa tunna unibody-chassin i magnesium och aluminium kräver mycket avancerade CNC-svarvar, vilket gör tillverkningsvolymen kraftigt begränsad.

Taiwanesiska Foxconn och Catcher Technology är två av de få företag som har utrustning att tillverka unibody-chassi i >20mm klassen (Högsta profil) som krävs för MacBook Air och Ultrabooks. Tillsammans har man runt 10 000 CNC-svarvar för ändamålet, något som dock inte lär långt när Ultrabook-satsningen tar fart.

design_unibody1MacBook Air kräver inte mycket metall, men däremot avancerad tillverkningsteknik.

Apple kränger miljontals Mac varje månad och med dessa imponerande volymer har man inte bara goda avtal med både Foxconn och Catcher Technology, man sväljer även stora delar av deras redan begränsade volymer.

Detta har nu fått Intel och dess partners att leta efter alternativa lösningar då man helt enkelt inser att aluminium/magnesium-chassina inte kommer att räcka för alla. Svaret ser ut att bli fiberglas som redan sägs anammats av flera Ultrabook-tillverkare. Materialet är både lättare och billigare än metallmotsvarigheten där man enligt fiberglastillverkaren Mitak Precision ska kunna spara 50-100 USD i omkostnader för konsumentledet.

Om dessa fiberglaschassi blir lika smäckra som Apples metallkonstruktioner låter vi vara osagt. Men det blir sannerligen en intressant kamp på den ultratunna marknaden när PC och Mac möts här i vinter.

Källa: DigiTimes

Relaterade nyheter:

5
Leave a Reply

Please Login to comment
5 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors
Jacob HugossonAndreas GDecryphe Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Jacob Hugosson
Medlem

Så länge konstruktionen blir minst lika stabil som MacBook Air och inte knakar så fort man lyfter datorn säger jag bara – BRING IT!

Hans
Medlem
Hans

[quote name=”smartidiot89″]Så länge konstruktionen blir minst lika stabil som MacBook Air och inte knakar så fort man lyfter datorn säger jag bara – BRING IT![/quote]Med tanke på att framför allt båtar har byggts av fiberglas i hur många år som helst (far har en motorbåt från början av 70-talet), så kan man nog allt påstå att fiberglas är ett väldigt beprövat och stryktåligt material. Det är betydligt svårare att såga igenom en fiberglas-bit än en bit aluminium.Hmm… nu när jag kom att tänka på saken, så kan man ju faktiskt använda fiberglas väldigt enkelt för att reparera brustna plast-komponenter i… Läs hela »

Jacob Hugosson
Medlem

[quote name=”Decryphe”]Med tanke på att framför allt båtar har byggts av fiberglas i hur många år som helst (far har en motorbåt från början av 70-talet), så kan man nog allt påstå att fiberglas är ett väldigt beprövat och stryktåligt material. Det är betydligt svårare att såga igenom en fiberglas-bit än en bit aluminium.Hmm… nu när jag kom att tänka på saken, så kan man ju faktiskt använda fiberglas väldigt enkelt för att reparera brustna plast-komponenter i elektroniken. Bra, billigt, stabilt.[/quote]Visst är det så, men frågan är om det håller samma kvalité i ett extremt tunt chassi som i en… Läs hela »

Andreas G
Medlem

[quote name=”smartidiot89″][quote name=”Decryphe”]Med tanke på att framför allt båtar har byggts av fiberglas i hur många år som helst (far har en motorbåt från början av 70-talet), så kan man nog allt påstå att fiberglas är ett väldigt beprövat och stryktåligt material. Det är betydligt svårare att såga igenom en fiberglas-bit än en bit aluminium.Hmm… nu när jag kom att tänka på saken, så kan man ju faktiskt använda fiberglas väldigt enkelt för att reparera brustna plast-komponenter i elektroniken. Bra, billigt, stabilt.[/quote]Visst är det så, men frågan är om det håller samma kvalité i ett extremt tunt chassi som i… Läs hela »

Jacob Hugosson
Medlem

Det låter väldigt bra Delph1, ska bli kul att pilla på dom här skönheterna när de väl släpps 🙂

[b]EDIT:[/b] Är det även vettigt som värmeledande material? Det är ju ännu en fördel med Apple MacBook Air/Pro att själva chassit agerar kylning.