Försäljningssuccen för Apples surfplatta iPad fortsätter och med andra generationens modell på marknaden har trycket på inte minst skärmpanelsmarknaden blivit stort. Apple sägs ha slukat hela 83% av alla 9,7-tums LCD-paneler som tillverkades under förra månaden, vilket är en siffra som betyder 4,5 miljoner nytillverkade iPads.

Apple iPad 2 lanserades i början av mars tidigare i år och med en likvärdig 9,7-tums LCD-panel som i sin föregångare har företaget gjort det lättare för sina tillverkningspartners LG och Samsung. Dessa två företag levererade tillsammans de drygt 4,5 miljoner skärmpaneler under maj månad, av totalt 5,38 miljoner tillverkade på marknaden. 

Det ska förvisso poängteras att Apple är ganska ensamma om att använda sig av en 9,7-tums skärm i sina surfplattor, men när konkurrenterna räknar sålda surfplattor i tusental pratar Apple alltså om flera miljoner exemplar i månaden. Vilket om något är ett tydligt kvitto på att iPad och iOS fortfarande styr och ställer på tabletmarknaden.

ipad2.white

Med ett större antal Android 3.0-baserade surfplattor på väg ut på marknaden kan det dock bli svårare för Apple att hålla sitt närmast monopolliknande grepp om marknaden. Men åtminstone i andra kvartalet väntar sig Apple ännu högre försäljningssiffror för iPad än beräknat.

Källa: DisplayBank

2
Leave a Reply

Please Login to comment
2 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
Anton KarmehedIcedEarth Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Rickard
Medlem
Rickard

Jag säger som Anandtech sa, det är några generationer bort innan det kommer att bli riktigt intressant med surfplattor. Om nu PS Vita kommer med en 4 kärnare lagomt till jul, några månader efter det lär vi nog få så iPad 3, har den då Rouge i sig och 4 kärnig kan den bli giftig och dubbel upplösning. Vad tror ni?

//rillo