Apple iPad sågs som en konkurrent till både netbooks och enklare e-boksläsare när den lanserades tidigare i år. Men när man nu börjar räkna på de första försäljningssiffrorna verkar det som att Apple, återigen, skapat sig en egen marknad.

Apple gick i slutet av maj ut med information att man sålt inte mindre än 2 miljoner iPads under de första två månaderna sedan lanseringen. En siffra som i sig var imponerande men som kanske är än mer intressant när vi nu fått mer information om den globala försäljningen av e-boksläsare.

E-boksläsare som ofta har ett liknande format som iPad är på gott och ont endast utvecklade för just bokläsning och vissa kritiker menade att Apple med iPad skulle försöka göra e-boksläsarna till något annat. 

Att iPad inte är en lika användarvänlig e-boksläsare stämmer säkert för vissa, men dess breda användningsområden har tagit formatet till helt nya nivåer.

ibooksApple iPad läser och hanterar e-böcker genom iBooks

Under april och maj skeppades det 740 000 e-boksläsare världen över. Det är mindre än hälften av antalet sålda iPads. Tittar man på försäljningen under första kvartalet 2010 låg den på totalt 1,43 miljoner enheter vilket betyder att antalet sålda e-boksläsare under årets första 5 månader bara precis övergår de siffror Apple skrapat ihop under sina första 2 månader.

Om det är nyhetens behag och ingen vidhållande trend återstår att se. Men uppskattningar har sagt att Apple uppskattas sälja upp till 5 miljoner iPads under 2010, något som inte alls låter otroligt. Vilket också skulle betyda att man redan första halvåret skapat en marknad lika stor som e-bokläsarmarknaden.


Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments