Small preview image

Efter att NVIDIA nyligen fick spelstudion Electronic Arts att licensiera fysikaccelerationstekniken PhysX har många börjat förbereda sig på flera liknande avtal mellan grafikkortstillverkaren och spelutvecklare. Men AMD passar istället på att dela ut några ordentlig tjuvnyp genom att sia om PhysX formatets död, som ska vara oundviklig så länge det inte görs om till en öppen standard. Man hävdar att Havok är den standard som både AMD och spelutvecklare föredrar, något som sätter en hel del frågetecken framför EA och 2K Games som alltså nyligen licensierat PhysX-tekniken.



I en intervju med Bit-tech.net attackerar samtidigt AMDs Godfrey Cheng NVIDIA och PhysX syn på GPU-accelererade fysikeffekter;



”It should be noted that title support for GPU accelerated physics simulation is NOT the end game. The end game is having GPU physics as an integral part of game play and not just eye candy. If it is optional eye candy, GPU physics will not gain traction. The titles we have seen today with shattering glass and cloth waving in the wind is not integral to game play and the impact on the game’s experience is minimal. We are looking for ways to integrate GPU physics better into game play. Or even things like AI instead of focusing on eye candy / effects physics.”


Det ligger en hel del i delar av det Cheng säger, men samtidigt väntar vi fortfarande på att få se någon form av Havok-effekter på ATIs Radeon-serie. Även om NIVIDA knappast är nära sitt fulla potential med PhysX har man helt enkelt mer att visa upp än AMD för tillfället. Om detta räcker för att locka fler spelstudios lär vi få se inom kort.

Leave a Reply

Please Login to comment
  Subscribe  
Notifiera vid