AMD har nyligen avtäckt sin grafikarkitektur RDNA 2 och RX 6000-serien av grafikkort. Här ser vi AMD implementera stöd för saker som hårdvaruaccelererad raytracing i realtid men är de tidiga prestandasiffrorna tillräckliga?

Under gårdagen lyfte AMD på locket för sina grafikkortsmodeller Radeon RX 6800, RX 6800 XT och RX 6900 XT. Dessa tre baseras på arkitekturen RDNA 2 som erbjuder stöd för en rad nya grafiktekniker. Bland annat ser vi stöd för Microsofts gränssnitt DirectX 12 Ultimate och tekniker som Variable Rate Shading, Mesh Shaders, Sampler Feedback och DirectX raytracing.

GrafikkortRX 6900 XTRX 6800 XTRX 6800
GPUNavi 21 XTXNavi 21 XTNavi 21 XL
Beräkningsenheter807260
Streamprocessorer5 1204 6083 840
Videominne16 GB GDDR616 GB GDDR616 GB GDDR6
Minnesfrekvens16 000 MHz16 000 MHz16 000 MHz
Minnesbuss256-bit256-bit256-bit
Spelklock2 015 MHz2 015 MHz1 815 MHz
Max turboklock2 250 MHz2 250 MHz2 105 MHz
Infinity cache128 MB128 MB128 MB
TDP300 W300 W250 W
Pris999 dollar649 dollar579 dollar
Lansering8 december18 november18 november

Just raytracing har varit en redigt stor snackis under de senaste åren. I alla fall raytracing i realtid. Detta är något Nvidia haft dedikerad hårdvara för sedan introduktionen av Geforce RTX 20-serien, om än med varierande resultat. Det ”gröna lagets” RTX 30-serie och andra generationens RT-kärnor ska dock förbättra prestandan i just detta fält.

När AMD då avtäckte RDNA 2 och Radeon RX 6000-serien lades en hel del fokus vid att även AMD hakat på tåget för dedikerad raytracing-hårdvara i sina grafikkort. Däremot är det inte helt säkert att det ”röda laget” kan erbjuda Nvidia en ordentlig match när det kommer till just denna typ av beräkningar.

En ”Ray Accelerator” per beräkningsenhet i RX 6000-serien. Vilket till exempel innebär 80 Ray Accelerators hos Radeon RX 6900 XT.

På AMD:s hemsida för RDNA 2-arkitekturen kan vi i fotnoterna se en rad tidiga testresultat som tillverkaren fått fram. AMD skriver här att ”ett RDNA 2-baserat grafikkort” ska ha kammat hem en poäng på 471 bildrutor per sekund i prestandatestet inuti Microsofts DXR-svit.

AMD:s siffror kan sedan jämföras med Nvidias nuvarande uppställning av grafikkort. Via Twitter nämner Don Charlie (@ghost_motley) hur en medlem på användarens Discord-server ska ha genomfört samma test med sitt Geforce RTX 3080 TUF från Asus. Denna användare ska ha fått en poäng på 630 bildrutor per sekund.

NordicHardware har frågat AMD vilken grafikkortsmodell det rör sig om och inväntar svar. Skulle det dock visa sig vara RX 6800 XT eller RX 6900 XT ser AMD ut att ligga efter rejält i just raytracing-prestanda. Riktpriset för Nvidias Geforce RTX 3080 ligger på 699 dollar. Detta är 50 dollar eller omkring 500 kronor högre än AMD:s RX 6800 XT. Dock kan det visa sig att dessa 50 dollar erbjuder omkring 33 procent högre raytracing-prestanda.

Hemsidan Wccftech tog sig även tiden att testa ett Geforce RTX 3090 i samma testsvit. Här landade poängen på 750 bildrutor per sekund. Cirka 50 procent bättre än AMD:s RX 6000-kort. RTX 3090 är dock ett grafikkort med ett riktpris på cirka 1 500 dollar. Långt ifrån samma prisklasser som AMD:s nya grafikkort lägger sig i med RX 6900 XT som bär ett riktpris på 999 dollar.

Raytracing-prestandan hos Radeon RX 6000-serien kan komma att vara något förbättrad när det väl blir dags för lansering. Optimerade drivrutiner kan resultera i ett prestandalyft. Huruvida AMD kan ge Nvidia en raytracing-utmaning är dock något som just nu återstår att se.

Lägsta pris på Prisjakt.se (Affiliate)

Annons

2
Leave a Reply

Please Login to comment
2 Comment threads
0 Thread replies
1 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
Bengt-Arne Johansson Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Bengt-Arne Johansson
Medlem
Bengt-Arne Johansson

Att AMD’s Rx 6000 kort skulle slå Nvidia’s motsvarande RTX 3000 kort i raytracing tror jag inte att någon förväntat sig. Däremot så förväntar jag mig att Rx 6000 kommer att slå Nvidia’s förra generation RTX 2000, vilket dom säkert även gör. Sen hur det ser ut prestandamässigt i spel vet vi ännu inget om, detta var en syntetisk test som ENDAST visar kraften i deras raytracing core, man ska nog tänka på att raytracing i verkligheten betyder rätt mycket mer än bara beräkning av antalet raytracing strålar, vilket det testet i praktiken mäter, förutom då att det översätter till… Läs hela »

Bengt-Arne Johansson
Medlem
Bengt-Arne Johansson

Dom enda som ska vara oroade är nog Nvidia!
Om man nu ska tro tidiga tester 😉
https://wccftech.com/amd-radeon-rx-6800-rdna-2-graphics-card-ray-tracing-dxr-benchmarks-leak-out/
https://imgur.com/bOGhd4J
Märk att DLSS är Nvidias uppskalning från en lägre upplösning, så DLSS OFF är vid nativ upplösning = Likvärdigt med RX 6800.

Detta förväntade jag mig uppriktigt inte, en verkligt spännande höst 🙂