AMD:s Radeon RX 6000-serie lanserades idag tillsammans med den första omgången av recensioner. De flesta pekar mot att AMD lyckats matcha Nvidias nivå sett till prestanda per krona men det finns en del kvar att önska.

AMD:s RDNA 2-baserade grafikkortsmodeller Radeon RX 6800 och Radeon RX 6800 XT har idag landat på butikshyllorna, om än med väldigt låg tillgång. Detta innebär även att de första testerna av den grafikkortsserie som ska utmana Nvidias Geforce RTX 30-enheter nu har blivit tillgängliga.

AMD RX 6000

Matchar Nvidia i vanlig rastreringsprestanda

Sett till spelprestanda utan någon raytracing aktiverad lägger sig AMD jämt med Nvidia. Här varierar resultaten mellan RX 6800 ställt mot RTX 3070 beroende på faktorer som upplösning, gränssnitt och vilka specifika speltitlar som testas. Däremot håller RX 6800 enligt Youtube-profiler som JayzTwoCents och Linus Tech Tips ett försprång i många speltitlar utan raytracing. Detta även utan tekniker som Nvidias DLSS eller AMD:s SAM aktiverat. Däremot verkar Nvidias DLSS-teknik ha mognat så pass att gapet försvinner eller slår över i Nvidias favör när den används.

RX 6800 XT mot RTX 3080 ser en liknande historia som hos de tidigare nämnda grafikkorten. Vi ser hur RX 6800 XT ligger på samma nivå som Nvidias enhet i gammal hederlig spelprestanda. Däremot hjälper Nvidias DLSS-teknik även RTX 3080 en hel del som drar iväg i de flesta speltitlar med tekniken aktiverad.

AMD:s SAM-teknik ser ut att göra en faktisk skillnad i antalet bildrutor per sekund användare kan få ur speltitlar. Det är inte nödvändigtvis tillräckligt för att väga upp för Nvidias DLSS men erbjuder likväl ett prestandalyft. Detta lyft kommer dock med kravet på en processor ur Ryzen 5000-serien tillsammans med RX 6800 eller RX 6800 XT.

Inte riktigt på samma nivå när det kommer till raytracing

När det kommer till de senaste årens stora snackis raytracing är det även här inte riktigt någon vinnarhistoria för AMD. Även om den RDNA 2-baserade RX 6000-serien lyckas pixelskalning 7nm Zen 3 Radeon RX 5500producera acceptabla nivåer bildrutor per sekund är Nvidia fortfarande ordentligt i ledningen.

Hemsidor som Hexus nämner i sina recensioner att AMD mycket väl har lyckats implementera ett bra hårdvarustöd för raytracing i realtid. Däremot är Nvidias hårdvarulösningar inne på sin andra generation och har således haft mer tid att mogna och hitta formeln till bättre prestanda.

Svar på DLSS dröjer

Nvidias Deep Learning Super-Sampling (DLSS) må ha haft en minst sagt knackig start när tekniken först introducerades. Tiden har dock varit god mot tekniken som nu ser ut att erbjuda ordentliga prestandaökningar utan att tumma allt för mycket på bildkvalitén i de flesta speltitlar.

AMD har i dagsläget ingen utmanare till denna teknik. Tillverkaren har sagt att en sådan teknik är på väg, dock kommer den inte bli tillgänglig förrän början på nästa år som tidigast.

Vad är då den generella uppfattningen?

Allt som allt verkar det som att AMD mycket väl har tagit sig tillbaka in i spelet för högpresterande grafikkort för gaming. Dock är det just i raytracing som AMD faller bakom utmanaren som haft mer tid på sig att utveckla stödet och tekniker för ögongodiset.

Huruvida AMD kan utmana DLSS med sin egen teknik som är på väg återstår att se. Det ser i alla fall ut som att AMD höll vad de lovade vid avtäckandet av RX 6000-serien och är tillbaka i toppskiktet på riktigt.

Lägsta pris på Prisjakt.se (Affiliate)

Leave a Reply

Please Login to comment
  Subscribe  
Notifiera vid