AMD arbetar för närvarande med att färdigställa sin senaste mobila processorplattform Ontario. Förhoppningen är att öka sin mobila marknadsandel, vilket man enligt nya rapporter redan gjort under andra kvartalet 2010.

Ser man till den totala försäljningen av mikroprocessorer (även desktop) har AMD plockat 0,2 procentenheter på ärkerivalen Intel sedan första kvartalet då man ökat sin marknadsandel till 19% från 18,8%. Intel tappade 0,3 procentenheter från 81% till 80,7%, vilket trots allt visar vilken tillväxt potential det finns för AMD på den Intel-dominerade marknaden.

Tittar man närmare ser man att nyckeln till AMD:s framgångar ligger just i den mobila marknade. Här ökade tillverkaren sin försäljning av mobila processorer märkbart och gick från 12,5% marknadsandelar till 13,7%. Något som visar på att företaget lyckats med sin satsning på VISION.

Även om helheten visade positiva siffror för AMD tappade man både på den stationära- och servermarknaden mot Intel. På den stationära marknaden tappade AMD från 28% till 27,3%.


HP Pavilion dm3 med AMD VISION

Hur balansen kommer att påverkas av AMD och Intels nylanseringar vid årsskiftet ska bli spännande att följa. AMD kan stärka sina mobila aktier ytterligare med Ontario, men är samtidigt i kraftigt behov av en uppdatering på den stationära marknaden.

1
Leave a Reply

Please Login to comment
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
this Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
this
Medlem
this

Jag tycker ändå att man får mycket prestanda för pengarna med AMD på desktop marknaden, däremot har Intel en del fördelar. Om man kollar lite närmare på AMD’s nuvarande processorer så märks det mer tydligt att de är i behov av en ny arkitektur och 32nm. Det är synd att det ska behöva ta så pass lång tid, men mycket hänger också på att GF får till 32nm linan i tid.