Vi ser fram emot när AMD Trinity lanseras under sommaren, men vi har redan kunnat ta del av uppgifter om dess uppföljare. Förutum den tredje generationens Bulldozer-arkitektur utrustas den med en grafikdel i nivå med den nyligen lanserade HD 7700-serien.

Vi vet att AMD under 2013 planerar att lansera sin tredje generations APU, Kaveri  – en processor med inbyggd grafikdel, och man tänker återigen höja ribban för integrerad grafik. Kaveri blir den första produkten från företaget som ska göra minnet icke-exklusivt, det vill säga att processor och grafik helt delar på den mängd minne som sitter i datorn. Oavsett om det är grafik inbyggd på ett moderkort eller processor, har man behövt allokera en viss mängd minne grafiken ska få arbeta med. I praktiken ska det innebära att allt RAM-minne i datorn finns tillgängligt åt både processor och grafikdelen.

Dokument från AMD avslöjar specifikationer för Kaveri, som vid första anblick påminner om någonting vi nyligen testat. Förutom tredje generationens Bulldozer-arkitektur ”Steamroller”, får den 8 GCN-enheter vilket är exakt lika många som deras nylanserade Radeon HD 7750. Det talas också om att Kaveri kommer gå upp till 100W precis som dess föregångare, och bli företagets första APU med prestanda på över 1 TFLOPS (Tera Floating-Point Operations Per Second).

Arkitektur Kaveri ”2013” Trinity ”2012” Llano ”2011”
Tillverkningsteknik 28nm 32nm 32nm
Processorarkitektur Steamroller Piledriver Husky
Processorkärnor 4 4 4
Processorfrekvens ~4 GHz(?) ~4 GHz ~3 GHz
L2 cache-minne 2 x 2 MB(?) 2 x 2 MB 4 x 1 MB
Minneskanaler ? 2, 128-bit 2, 128-bit
Grafikarkitektur GCN VLIW4 VLIW5
Grafikkluster GCN/VLIW 8 6 5
Radeon-kärnor 512 384 400
Grafikfrekvens 900 MHz(?) 800 MHz 600 MHz
Texturenheter 32 24 20
ROP:s 16 8(?) 8
Video-omkodare ? VCE/UVD3 UVD3
TDP 100W 100W 100W
Prestanda (GFLOPS) 1 050 819 573
Socket ? FM2 FM1

Grafikdelen får sig ett rejält lyft då den i alla fall på pappret är i nivå med Radeon HD 7750. Förutsatt att Kaveri får tvåkanalsminne kan vi mycket väl tänka oss att minnesbandbredden kommer begränsa den i spel. Men då APU:n kommer hantera minnet på ett helt annorlunda sätt än tidigare är det möjligt att det här inte blir ett lika stort problem som i dagens A-serie, Llano. Vi vet inte heller vilken socket som kommer användas, och om de väljer att gå över till fler minneskanaler skulle det definitivt kunna hjälpa. Men vi finner inte detta troligt då deras APU:er håller sig i ett lägre prissegment, och ett ökat antal minneskanaler ökar plattformskostnaden nämnvärt.

Prestanda i klass med HD 7750 – men kommer minnet hänga med?

Kaveri har prestanda på över 1 TFLOPS, eller närmare bestämt 1 050 GFLOPS ger oss även en ledtråd om vilka klockfrekvenser vi kan få se. Förutsatt att processorns fyra kärnor ligger på 4 GHz, kommer den att bidra med 128 GFLOPS vilket gör att grafikdelen kommer få dra det tunga lasset. Radeon HD 7750 med dess 512 Radeon-kärnor ligger idag på 819 GFLOPS med en klockfrekvens på 800 MHz. Kaveri skulle behöva en grafikdel på 900 MHz och 921,6 GFLOPS för att komma upp i 1 049,6 GFLOPS.

Tillverkningstekniken på 28nm (nanometer) väntas vara en vidareutveckling (halvnod) av GlobalFoundries 32nm SOI/HKMG-teknik som AMD använder sig av idag. Även om flytten till 28nm låter litet bör det erbjuda en ökad transistordensitet på 25 procent mot 32nm. Om AMD ska hålla sitt ett års schema på APU-fronten så kommer Kaveri lanseras under sommaren 2013. Intel kommer ha haft processorer byggda på en 22 nanometersteknik i över ett år då, och Kaveri kommer få möta deras nästa generation Haswell.


Relaterade nyheter:

6
Leave a Reply

Please Login to comment
6 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
6 Comment authors
DecrypheledDiodJacob HugossonPsynoKhi0Sebbe Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Dravond
Medlem
Dravond

Låter ju trevligt med så kraftfull grafik på en IGP.
Men med icke exklusivt minne betyder ju att mer av spelen kommer nu kanske kunna laddas in i ram minnet och texturer/modeler etc kan hamna i ramminnet om Vram tar slut… vilket inte ger exakt samma hastighet som Vram för GPUn kanske men mycket snabbare än HDDn och t.o.m. SSD.
Har tidigare stört mig lite på att jag haft 8Gb minne där ”enbart” under 4gb används… och spelet hackar till pga att det laddar in texturer/etc från HDD…

Och för underhållningen:
32Gb super duper grafikminne!
Vilken reklam det kan bli…

Sebbe
Medlem
Sebbe

32768 MB swapfil på dedikerad enhet ger ganskska bra prestanda också. Jag märker inga spel som fryser för att man måste vänta på inladdningar. Bara dom där det laddas ordentligt, men då handlar det om hundratals MB, oftast mellan banor. Inte mitt i. En bra grundregel är att ha minst 4*RAM i swapfil, dock minst 32768 MB. Så slipper man lagg. Med dagens hårddiskar har man råd att offra upp till en 128 GB dedikerat för swapfilen.

PsynoKhi0
Medlem
PsynoKhi0

Kom ihåg att GPU-delen är tänkt att användas till mer än grafik på längre sikt, så förenklat datautbyte mellan CPU GPU är nog ett måste för att låta program smärtfritt växla mellan delarna, beroende på beräkningstyp (seriell vs parallel). AMD har ett white paper om APU som förklarar det hela.

ledDiod
Gäst
ledDiod

Man faktiskt köra utan swap. Då mister man debug meddelanden, samt får bluescreen om man allokerar för mycket ram. Dock så är det markant snabbare!

Hans
Medlem
Hans

Interessant grej – det vill säga att Kaveri blir första APUn som nästan når grafikprestandan i min ”aktuella” speldator (HD4870). Verkar som om det blir en APU för att spela på på sikt.

Bortsett från det här så hade jag inte tänkt uppgradera min dator innan studierna är färdiga eftersom den fortfarande är mer än snabb nog för min del (Phenom X4 9850, HD4870, 8GB DDR2, etc etc).