Det är åter dags för en uppdaterad drivrutin från AMD, och den här gången tar man på sig hårdhandskarna för att förbättra upplevelsen för Crossfire-användare. Den nya drivrutinen, Catalyst 13.12, ger bland annat stöd för frame-pacing för att råda bot på ojämna renderingstider.

Ojämna renderingstider, även kallat microstuttering, är ett problem som har plågat system med mer än ett grafikkort sedan ett långt tag tillbaka. I och med att två grafikkort renderar varsin bildruta åt gången men aldrig är 100 procent synkroniserade i prestanda så uppstår det gap i strömmen av utskickade bildrutor, ett fenomen som inte märks av i vanliga mätningar av antalet bildrutor per sekund.

En lösning på problemet är frame-pacing, som ser till att synkronisera bilderna mellan korten och ser till att en bildruta inte skickas ut förrän föregående ruta från det andra grafikkortet är klar. Det ger en något förhöjd svarstid, men ger en jämn bildström utan microstuttering.

AMD har nu implementerat möjligheten för frame pacing i drivrutinen Catalyst 13.12, och tekniken ska fungera för grafikkort från HD 5000-serien och uppåt. För de spelare som bryr sig mindre om ojämna rendeirngstider och istället vill bibehålla så låg latens som möjligt så kan funktionen aktiveras och deaktiveras i Catalyst-kontrollpanelen. Frame pacing fungerar i Directx 10 och 11, och i upplösningar upp till och med 2 560 x 1 600 pixlar.

I drivrutinen har AMD även optimerat Crossfire-skalningen i flera speltitlar, däribland Call of Duty: Ghosts, Splinter Cell Blacklist och Metro Last Light. AMD har även korrigerat en rad buggar.

En fullständig lista över nya funktioner och fixar finns i en lista här, där du även kan ladda ner drivrutinen.

Relaterade nyheter

Leave a Reply

Please Login to comment
  Subscribe  
Notifiera vid