AMD Radeon Software Crimson Relive Edition är en långt namn för en mjukvaruuppdatering. Men den kommer även med en lång lista förbättringar.

Än en gång är det dags för en stor uppdatering av mjukvaran för AMD:s grafikkort. Denna gång ser vi deras programvara Crimson som tog över från Catalyst uppdateras till vad som kallas för Crimson Relive Edition.

Den nya mjukvaran fokuserar på extra prestanda och nya egenskaper hos deras Radeon och Radeon Pro grafikkort. Mycket fokus verkar ha lagts på prestanda i Directx 12 samt implementeringen av nya finesser och egenskaper i mjukvaran.

I september 2015 så startades Radeon Technologies Group (RTG). Sedan skapandet av denna division har man släppt 29 stycken drivrutiner varav 8 av dessa varit WHQL-kompatibla versioner. Stöd och optimering för 28 speltitlar har lagts till och över 85 miljoner nedladdningar av mjukvaran har skett. Något som tyder på att AMD och RTG gjort sitt yttersta för att bli av med uppfattningen att deras drivrutiner tidigare varit undermåliga.

AMD Crimson Relive

Crimson Relive är som en blandning mellan vanliga Radeon Software och Radeon Pro Software som används för deras grafikkort som inte är designade för vanliga konsumenter. Stor fokus läggs här på så kallade GPUOpen, som är ett initiativ för att få utvecklare mer att enklare arbeta tillsammans via en mer öppen standard.

En av de nya funktioner som vi får se med Crimson Relive tack vare GPUOpen är Radeon Loom. Något som kan anses som AMDs svar på Nvidia Ansel. Dock i Radeon Loom så tar inte programmet 360 graders skärmdumpar direkt. Utan Radeon Loom låter använda klippa ihop flera bilder i realtid i en 360 graders vinkel. Här kommer man att kunna välja att antingen 4K x 2K upplösning eller till och med 8K x 4K upplösning.

På tal om 8K-upplösning finns det nu även stöd för just 8K-upplösning i 30 hertz samt 4K-upplösning i 120 hertz. Detta över en ensam Displayport-kabel med HBR3-stöd.

OCAT för prestandamätningar i spel

På de bilder som läckt ut kan vi även se något som kallas för Open Capture and Analytics Tool (OCAT) nämnas. En mjukvara som utvecklad i samarbete med tredjepartsutvecklarinitiative GPUOpen. OCAT blir ett verktyg för att mäta prestanda i spel och grafikapplikationer och en potentiell ersättare till föråldrade verktyget fraps. OCAT stödjer nämligen inte bara Directx 11 utan även Directx 12 samt Vulkan. Ett roligt verktyg för användare och ett mycket intressant arbetsverktyg för testmedia.

Crimson Relive Edition buggfixar och prestandaoptimering

Som vanligt kan vi även förvänta oss en rad buggfixar och en del prestandaoptimering med den kommande mjukvaruuppdateringen. Några av buggfixarna var tydligen så pass viktiga att AMD kände att det behövdes en helt egen bild för att lista dessa:
radeon-software-crimson-relive-nda-only-confidential-v4-page-038-copy

Andra buggfixar i Crimson Relive Edition (Engelska)

– Radeon Software Installer may get stuck indefinitely during an update from task scheduler.

– Titanfall2 may experience black square corruption when the player is inside a titan.

– Radeon Settings shows software is up to date using Radeon Settings updater when it is not.

– Invalid video files may be created when recording on the first reboot after installing Radeon Software in Windows 7.

– Audio stream may not be released after disabling Instant Replay which can prevent idle to S3/S4.

– Recorded video clips can sometimes be longer than the Radeon ReLive timer indicated.

– Opening the Radeon ReLive Overlay in Microsoft Office applications slows system down considerably.

– Battlefield1 may experience green textures or flickering during gameplay and menu in AMD CrossFire configurations.

– Mouse cursor may experience corruption on video playback when recording The Division.

– Radeon Settings and ReLive crash may occur after enabling/disabling AMD CrossFire mode in Radeon Settings.

Prestandaökningar

När det kommer till prestandaökningar så har AMD en överraskning även här. Grafikkort så som RX 480 kan se prestandaökningar upp till 8 procent med Crimson Relive. Detta jämfört med prestandan i Catalyst 16.6.2.

25% lägre inputlag med AMD Freesync

AMD påpekar också att vi börjar närma oss en ny generation av bildskärmar med 8K-upplösning och HDR samt Freesync-stöd. I samband med detta har företaget i Crimson Relive vidareutvecklat sin adaptiva synkroniseringsteknik Freesync. Freesync stödjer nu Windowed Borderless Fullscreen som ska ge både bättre prestanda och inställningsmöjligheter för spelare.

Bland annat påvisar AMD hur man i Overwatch kan sänka inputlag med hela 25%. Detta i jämförelse med att spela Overwatch utan Freesync aktiverat. Freesync och G-sync anses annars ofta riskera att tillföra extra inputlag i spel. Även om detta just är i spel med borderless fullscreen aktiverat.

AMD har även tryckt in en ny egenskap inuti drivrutinen som ska hjälpa användaren hitta signalproblem i en felande HDMI-kabel.

Radeon Chill för ett smartare grafikkort

Tillsammans med Crimson Relive ser vi även implementeringen av Radeon Chill. En mjukvara som ska spara på strömkonsumtionen genom att reglera antal bildrutor per sekund som grafikkortet producerar baserat på hur mycket rörelse som visas på skärmen medans man spelar. I tester ska Radeon Chill ha dragit ner på den generella strömförbrukningen från grafikkortets sida med hela 31 procent.radeon-software-crimson-relive-nda-only-confidential-v4-page-052-copy

Radeon Chill fungerar på så vis att mjukvaran märker av om det är många hastiga rörelser som visas på skärmen. Om lite händer i spelet just då och skärmen är mestadels statisk så sänks antal bildrutor per sekund som visas därefter till en lägre nivå. Detta ska gå hjälpa med att sänka strömförbrukningen.

När spelaren sedan rör på sig i spelet igen eller det börjar hända mer saker på skärmen samtidigt så reagerar Radeon Chill direkt och höjer sedan antal bildrutor per sekund. Reaktionen ska vara så pass snabb att Radeon Chills funktion inte påverkar flytet i spelandet.

radeon-software-crimson-relive-nda-only-confidential-v4-page-053-copy

Radeon Chill funktionen reglerar även max antal bildrutor per sekund som produceras av grafikkortet. För att även där kunna spara på strömförbrukningen och sänka värmeutvecklingen.

I dagsläget stödjer Radeon Chill endast Directx 9,10,11 och det är oklart hur stödet ser ut för Vulkan och Directx 12. Det verkar även också vara begränsat till specifika speltitlar med uttalat stöd för tekniken. Spännande nog hävdar AMD att man med Radeon Chill ska kunna sänka inputlag i spel. Detta genom att inte lägga onödig belastning på grafikkretsen.

Radeon ReLive för sociala nätverk

Sist men inte minst har AMD tagit rygg på sociala nätverk. Med Relive kommer introducerar man en mängd olika verktyg för att fånga, skräddarsy och dela sina spelsessioner. Med liknande funktioner som i Nvidia Shadowplay gör AMD det lättare för streamers och spelare att dela med sig av sina spelsessioner.

AMD Crimson Reliveser ut att bli en smått monumental uppdatering till AMD:s Radeon-drivrutiner. Under morgondagen ska den officiella presentationen ske. Om ryktena stämmer kan vi redan veckan efter få se en glimt av AMD:s kommande grafikkort, Radeon RX 490. Till skillnad mot Crimson Relive ska vi ta det med en rejäl nypa salt.

Nya Crimson Relive-drivrutinerna
Vad tycker du om AMD:s nya grafikkortsdrivrutiner?

Rubrik

Annons

8
Leave a Reply

Please Login to comment
3 Comment threads
5 Thread replies
4 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
7 Comment authors
Anton KarmehedBen GoneRebellionBen Gone Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Medlem

Gife me datum </3

Ben Gone
Gäst
Ben Gone

Shit vad dom lovar. Deras staplar ger ju intrycket att ökningen är 50%.
Få se några oberoende tester!

kenney bohjort
Medlem
kenney bohjort

Måste ju svida att sitta på nvidia i dagsläget

Anton Karmehed
Admin

Sådär ser det tyvärr alltid ut när AMD eller Nvidia levererar prestandajämförelser. 😛 De flesta företag för den delen..

Ben Gone
Gäst
Ben Gone

Så är det helt klart. Men många bilder kändes som dom va tagna från en kinesisk ebaybutik.
Sen denna bild. Mer saltade staplar får man leta efter.comment image
Ska dock bli intressant hur de presterar i Crossfire i VR.

Anton Karmehed
Admin

hehe kan bara hålla med Ben. Prova att jobba med sånt här i 15 år. Man blir på gott och ont härdad! ^^

Helt klart, ska bli riktigt spännande att se vad de kan få till i VR-världen med dubbla GPUer!

Medlem

Hoppas nya relive med streaming och recording progamet är bättre en amd gaming evoled appen.