Aliens: Colonial Marines möttes inte av någon överväldigande positiv kritik när det lanserades. Ett av de största klagomålen var de datorstyrda karaktärerna och hur de var programmerade. Ett problem som kan ha berott på ett simpelt stavfel.

Har man inte hört talas om spelet Aliens: Colonial Marines så är det nog ingen som klandrar en. Spelet lanserades i februari 2013 och möttes av väldigt negativ kritik. På hemsidan Metacritic har spelet en poäng på 45 av 100 möjliga från samlade kritikerrecensioner. Användarrecensionerna där spelet samlat ihop 3,5 av 10 möjliga poäng visar samma missnöje.

En stor del av kritiken baserades på att spelets datorstyrda utomjordingar utomordentligt korkade. PC Gamer nämner hur utomjordingarna ofta fastnade i taken, ramlade från väggarna eller helt enkelt bara sprang runt i cirklar.

En ModDB-användare vid namn “jamesdickinson963” kan dock ha hittat en stor anledning till de korkade utomjordingarna. Han hittade ett litet stavfel i spelets “PecanEngine.ini”-fil.

“When a Xeno is spawned, it is attached to a zone tether. This zone tells the Xeno what area is its fighting space and where different exits are. In Combat, a Xeno will be forced to switch to a new tether (such as one behind you) so as to flank, or disperse so they aren’t so grouped up etc” – jamesdickinson963

Denna .ini-fil innehåller en kodrad där ett enda ord har ett mindre stavfel. Ordet i fråga är “tether”, som från början är felstavat som “teather”. En snabb redigering av detta stavfel resulterar i att utomjordingarna blir mer varsamma i deras attacker. Tidigare sprang utomjordingarna runt som huvudlösa kycklingar. Medans en korrigering av detta stavfel resulterar i utomjordingar som agerar mer taktiskt, flankerar spelaren och använder sig av de skydd som finns i spelvärlden.

“The Xeno’s are insane now. unfortunately they do still stand still at times. But its much rarer than it was.

They run around on the walls and roof alot more now and jump ontop/over tables and cabinets more making it much more difficult to deal with multiple of them.

The Humans don’t benefit from the typo, but they are better than before mainly in that they have more freedom to get into cover and think faster. W.Y have very low health to make them easy to take out (except for a heavy) so most fights with them can be dealt with quickly.

In missions where its a mix of Xenos and Mercs the Xenos clearly dominate just about all encounters” – jamesdickinson963

Den som vill ge sig på att prova denna lösning hittar filen i fråga under Dokument\My Games\Alien Colonial Marines. I denna fil ska kodraden “ClassRemapping=PecanGame.PecanSeqAct_AttachXenoToTether -> PecanGame.PecanSeqAct_AttachPawnToTeather” bytas ut mot den snarlika, men rättstavade versionen: “ClassRemapping=PecanGame.PecanSeqAct_AttachXenoToTether -> PecanGame.PecanSeqAct_AttachPawnToTether

Denna snabba fix åtgärdar inte allt som Aliens: Colonial Marines fick motta kritik för. Men enligt ModDB-användaren som upptäckte felet så förbättrar den mycket då spelets datorstyrda utomjordingar var ordentligt korkade innan.

Lägsta pris på Prisjakt.se

Leave a Reply

avatar
  Subscribe  
Notifiera vid