World of warcraft är utan tvivel en av de största speltitlarna till PC under modern tid och när Superdata sammanställer intäckterna från de ledande mmo-titlarna med abonnemangsbaserade betalsystem är det Blizzards kassako som krossar konkurrenterna med en omsättning på drygt 7 miljarder kronor förra året.

Även om antalet spelare sjunker både i World of warcraft och den abonnemangsbaserade mmo-genren finns det alltså fina pengar att hämta där Blizzard och WoW under 2013 stod för 36 procent av den totala omsättningen på marknaden.

Enligt Superdata ska spelet i öst och väst dragit in över 1 miljard dollar i omsättning, drygt 7,1 miljarder kronor, under förra året. Att jämföra med 253 miljoner dollar som Lineage 1 omsatte på sin andraplats i listan. Andra noterbara titlar är Tera: Online på tredjeplatsen med 236 miljoner dollar i omsättning och Star Wars: The Old Republic som med 165 miljoner dollar plockade hem fjärdeplatsen över de mmo som dragit in mest pengar på sina abonnemangstjänster.

SuperDataSubs

Antalet abonnenter sjunker däremot stadigt och istället för rullande intänkter har allt fler spel börjat satsa mer på mikrotransaktioner i spel, där spelare genererar omsättning genom exempelvis köp av utrustning eller aktivering av andra funktioner direkt i spelet. De senaste fem åren har intäkterna från mikrotransaktioner närmast fördubblats från 14 procent av den totala intäkten i spel till 27 procent.

Blizzard kommer att lansera sitt femte expansionspaket till World of warcraft – Warlords of Draenor – under hösten 2014.


Leave a Reply

Please Login to comment
  Subscribe  
Notifiera vid