Oculus3D har med sin satsning på virtuell verklighet blivit något av en komet på spelmarknaden. Det officiella utvecklingspaketet av Oculus Rift var en av de största nyheterna på GDC2013 där vi tog tillfället i akt att testa de virtuella glasögonen för att se hur väl företagets VR-satsning fungerar i praktiken.

Få produkter på senare tid har haussats så mycket som Oculus Rift och utan tvivel är det en spännande framtid vi går till mötes när vi med ett omslutande synfält verkligen kan befinna oss i spelet på ett annat sätt än tidigare. Samtidigt står det efter en längre demonstration klart att det finns arbete att göra innan tekniken är färdig för konsumering.

Det officiella utvecklingspaketet av Oculus Rift kommer snart att börja skeppas till utvecklare och användare som beställt paketet. Här berättade Oculus Rifts skapare Palmer Luckey att man gjort förbättringar på bland annat glasögonens skärmar men även vidareutvecklat mjukvaran för att ge en allmänt bättre upplevelse.

Ett par lätta skidglasögon

Det första som slår oss när vi plockar upp glasögonen, som vi väljer att kalla Oculus Rift, är att de är överraskande lätta. Likheterna med ett par skidglasögon är slående och resårbanden som håller fast glasögonen tillsammans med den låga vikten gör att Oculus Rift sitter behagligt på huvudet.

IMG_8319Undertecknad testar den färdiga modellen av Oculus Rifts utvecklingspaket.

Just den omslutande effekten av att befinna sig i spelet är den helt klart häftigaste upplevelsen med Oculus Rift och vi testar att spela mech-skjutaren Hawken där vi har möjlighet att både springa och flyga runt i världen.

Huvudrörelser gör det möjligt för oss att vända på blicken i spelet och det känns verkligen som att vi sitter i en robotcockpit som grafiken i spelet simulerar. Det är också en häftig känsla att flyga upp i luften och med fritt fall kastas ner till marken igen.

Häftig upplevelse som störs av pixelnät

Tyvärr tycker åtminstone undertecknad att skärmarnas upplösning och uppdateringsfrekvens inte riktigt håller måttet. Med bara någon centimeter mellan ögon och skärm är pixelheten mycket påtaglig och hindrar mig från att sugas in på allvar i spelvärlden. Även LCD-panelernas uppdateringsfrekvens är begränsad och det är ganska tydlig rörelseoskärpa när vi rör på huvudet, också något som till viss del påminner oss om att vi fortfarande sitter med två skärmar framför ögonen och faktiskt inte befinner oss i själva spelet. Detta kan även påverkats av att Oculus3D inte hade kopplat in något ljud till sina demomaskiner, något som troligtvis hade gett oss en betydligt högre närvarokänsla.

IMG_8318

De goda nyheterna är att representanter från Oculus3D var helt öppna med dessa brister och vi fick känslan av att detta troligtvis är den största anledningen till varför OculusVR fortfarande bara finns som utvecklingspaket och inte som en konsumentprodukt. Oculus3D poängterade också att upplösningen och skärmarnas uppdateringsfrekvens var något man prioriterade högt vid utvecklandet av den kommande konsumentversionen av Oculus Rift.

En potentielt revolutionerande produkt

Oculus Rift känns som ett mycket häftigt projekt som med rätt utveckling kan bli precis så revolutionerande för spelmarknaden som många antytt. Utvecklarpaketet är utan tvekan en häftig demonstration av möjligheterna med virtuell verklighet men utan ljudeffekter och ett ganska störande pixelnät gör att vi inte kan sjunka in i spelvärlden till fullo.

Om Oculus3D kan öka upplösningen och uppdateringsfrekvensen på sina skärmar samt fortsätta sina samarbete med spelutvecklare är troligtvis undertecknad en av framtida kunder. Vilket faktiskt säger en hel del då jag inte direkt anser mig vara någon hårdnackad gamer. Med stöd för bland annat Unity och Unreal Engine 3 har Oculus3D redan kommit en bra bit på vägen.

Under vår demonstration på GDC2013 dök även representanter från Blizzard upp i företagets monter och fick Palmer att spontant ropa ut att Blizzard skulle optimera World of warcraft för Oculus Rift. Kan Oculus3D få till ett samarbete för exempelvis World of warcraft eller andra megatitlar kan konsumentversionen av Oculus Rift få en flygande start. Vi kan flyga redan nu med Hawken, men vi hoppas på än mer kittlande känsla när Rift når butikshyllorna.

4
Leave a Reply

Please Login to comment
4 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
4 Comment authors
spelnördflopperAnton Karmehed Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Medlem
Clarence Hogland

Som sagt en dev utgåva, i närmast kan det liknas en prototyp innan en färdig produkt. Samt att Hawken verkar ha varit mer utav ett förhastad beslut när D3 inte skulle bli klart i tid. Antar att dom redan var i görningen men vi får se hur dom uppdaterar det för att funka samt hur man kan nyttja deras online store.

Sitter själv spänt och väntar på att den skall dimpa ner i postlådan dom närmaste veckorna.

flopper
Medlem
flopper

Finns redan i den version jag vill ha http://www.imdb.com/title/tt1034032/?ref_=sr_1
🙂

spelnörd
Gäst
spelnörd

😀 dom ser väldigt roliga ut och vill gärna köpa ett par men det här som problemet kommer in man har ej råd 😥