League of Legends är inte bara en stor speltitel inom e-sport utan numera även det MMO-spel som genererar klart mest pengar. LoL har redan en omsättning på 946 miljoner dollar under 2014 och når med all säkerhet en bra bit över miljarden innan årets slut. Samtidigt halkar MMO-jätten World of Warcraft allt längre ner på listan.

Medan LoL har en omsättning på motsvarande 6,86 miljarder svenska kronor mellan januari och september 2014 har WoW omsatt 728 miljoner dollar eller motsvarande 5,28 miljarder kronor. Det sätter Blizzards sktöebarn på en 4:e plats i listan över de MMO-spel som genererat mest pengar under 2014. Förutom LoL får Blizzard även se sig slagna av tvåan Crossfire och trean Dungeon Fighter Online som båda genererat över hittills 890 miljoner dollar.

Siffrorna från analysföretaget Superdata avslöjar också att Riot Games League of Legends står för nästan 12 procent av den totala MMO-marknaden och att ungefär var åttonde krona som investeras på MMO-marknaden går direkt till LoL och Riot Games.

mmo-data-superdata.0

Free to play – Den riktiga kassakon

Som väntat är det den allt mer populära spelmodellen ”Free to play” som dominerar och närmast skrivit om landskapet för MMO-marknaden. Redan under 2014 väntas free to play titlar generera 8 miljarder dollar på MMO-marknaden medan motsvarande siffra för pay to play är 2,5 miljarder dollar.
Trots att de flesta som spelar free to play spel inte investerar pengar drar mikrotransaktioner från en förhållandevis liten spelarskara in mångfallt mer än de engångssummor som utvecklare kräver för sina pay to play titlar.

mmo-data-superdata.0

MMO-marknaden i sig fortsätter att växa och uppskattas nå närmare 11 miljarder dollar i omsättning redan i år, för att växa ytterligare till 13 miljarder dollar år 2017.

Källa: Superdata via Polygon

Relaterade artiklar:

3
Leave a Reply

Please Login to comment
3 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors
SkonkyBilianen Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Medlem
Clarence Hogland

När ett spel inte håller det roliga gisslan bakom en viss summa så har man inget emot att fortsätta spendera pengar på det. När spelet inte är Pay2Win utan ger dig roliga saker istället för att förstöra balansen, både för dig och dom andra, så kommer man tillbaka.

Vilken otur att så få utvecklare förstår detta. Eller så gör dom det och är endast ute efter snabba cash :/

Bilianen
Gäst

För att hårddra det så är inte LoL ett mmo-spel utan ett MOBA (Multiplayer Online Battle Arena) spel.
Men ja det är rätt stora summor lol drar in på enbart gubbar skins och annat kosmetiskt. Undrar om det kommer några stora subscription spel efter wow.

Skonky
Gäst
Skonky

[quote name=”Bilianen”]För att hårddra det så är inte LoL ett mmo-spel utan ett MOBA (Multiplayer Online Battle Arena) spel.Men ja det är rätt stora summor lol drar in på enbart gubbar skins och annat kosmetiskt. Undrar om det kommer några stora subscription spel efter wow.[/quote] Som du ser i listan är spelen som klassas som MMO rätt olika. Du ser även Dota 2 som är ett MOBA också, men även hearthstone som är ett kortspel. Med MMO antar jag att de menar alla spel som spelas online med väldigt många spelare online samtidigt, även om inte alla är kopplade till… Läs hela »