Efter flera års väntan presenterade Valve så äntligen sin uppföljare till grafikmotorn Source Engine under GDC i början av mars. Source 2 kommer med flera spännande nyheter där Valve bland annat tänkt släppa en Vulkan-version av grafikmotorn för Linux samt göra en storsatsning på virtuell verklighet och nu har de de första skärmdumparna dykt upp.
Source-motorn har varit en rungande succé för Valve och grafikmotorn som ligger bakom storsäljare som Half-Life 2 och Counter-Strike Source har ett drygt decennium av erfarenhet i ryggen. Det betyder samtidigt att det är hög tid för uppgradering och med Source 2 väntas Valve ta steget in i den nya generationens spelmiljöer.
Source 2 ska vara gratis för utvecklare att använda sig av och även vara användarvänlig för traditionella användare och moddare som själva vill leka med den kraftfulla grafikmotorn. Source 2 får stöd bland annat för nästa generations OpenGL-standard, numera döpt till Vulkan, och ska bli en nyckelkomponent i Valves egen satsning på virtuell verklighet.
Just företagets VR-demo Aperture Science har nu bekräftats av Valve som ett av de första grafikdemo där den nya Source 2 motorn faktiskt används. Demot som visades upp under Game Developer Conference 2015 i San Fransisco har detaljerats i en pdf av Valve själva där man även bifogat de två första skärmdumparna.
Även om upplösningen är begränsad kan vi klart se hur Source 2 bjuder på riktigt trevliga skuggeffekter och detaljerade miljöer. Samtidigt som just detta demo onekligen ger en Half-Life liknande känsla ser vi fram emot att ta del av mer högupplösta skärmdumpar och inte minst från utomhusmiljöer och natur som de flesta grafikmotorer får kämpa med idag.
Källa: Valve (PDF)
Vektorn ser iaff högre upplöst ut än medelspelet idag. 🙂 (s.43 PDF ”wireframe” sladdar bordshörn osv).
haha ah det tycker jag också bättre kablar dock ser jag inte stor skillnad annars…