Ashes of the Singularity är ett science fiction-orienterat realtidsstrategispel som har fått särskilt mycket uppmärksamhet för sin moderna motor som implementerar Directx 12 med asynchronous shaders – och nu är spelet till sist på väg att lanseras via Steam Early Access.

Vi står nu inför den första vågen av spel som på allvar implementerar den nya Directx 12-standarden, som dels ska föra med sig stöd för nya häftiga grafikeffekter och dels innabära markanta prestandaoptimeringar genom att ge utvecklare mer kontroll över grafikkretsen och minska ”CPU overhead”. Tekniken har funnits tillgänlig i flera grafikmotorer sedan ett tag tillbaka, men det är först nu som vi börjar få se skarpa lanseringar av faktiska spel med Directx 12.

Ett högprofilerat sådant spel är realtidsstrategititeln Ashes of the Singularity, som får stöd för Directx 12 och asynchronous shaders, vilket låter grafikkretsens schemaläggare sprida ut belastningen mer effektivt över kretsens alla beräkningsenheter. Som beta och tidiga testversioner har spelet redan använts som ett tidigt prestandatest för Directx 12, vilket bland annat ledde till en stor kontrovers kring Nvidias stöd för asynchronous shaders.

Den 22 oktober är det dock dags för Ashes of the Singuarity att lanseras i skarp form via Steam Early Access. För de som sitter på ett Directx 12-grafikkort och har väntat på att få låta det sträcka på benen så är det med andra ord nästa vecka sm ska ringas in i kalendern.

Lägsta pris på Prisjakt.nu

Relaterade artiklar

Leave a Reply

Please Login to comment
  Subscribe  
Notifiera vid