Microsoft ska med sitt grafikgränssnitt Directx 12 sätta grafikkorten i närmare kontakt med grafikmotorer i spel. Ett grepp som lovar bättre högre effektivitet och bättre prestanda även på dagens grafikkort. Det kommer däremot finnas nya funktioner som kommer att kräva nytt kisel från både AMD och Nvidia.

Directx 12 ska rullas ut under slutet av 2014 och följer i samma fotspår som våra spelkonsoler och AMD:s arbete med sitt grafik-API Mantle. Grundtanken är att kapa mellanhänder i mjukvara och låta grafikkortets GPU kommunicera mer effektivt med övriga komponenter i systemet och grafikmotorn i dina spel. Detta ska minska belastningen på CPU samt ge generellt bättre upplevelse och högre bildfrekvenser.

Directx 12 i både spelkonsoler och PC

Den goda nyheten är att dessa optimeringar kommer verka även på dagens grafikkort och GPU-arkitekturer. Vilket betyder att spelmotorer med stöd för Directx 12 bör ge bättre prestanda även med dagens komponenter. Microsoft ska även implementera Directx 12 i många olika plattformar, något man bland annat demonstrerade på GDC 2014 genom att driva en Directx 12-version av Xbox One-spelet Forza 5 på en PC med ett Geforce GTX Titan Black grafikkort.

Nu bekräftar samtidigt grafikkortstillverkaren Nvidia att det även finns unik funktionalitet i Directx 12 som kommer kräva ny hårdvara och nytt kisel från grafikkortstillverkare. Ett grepp som vi känner igen från egentligen alla tidigare Directx-uppdateringar.

Microsoft har ännu inte avslöjat mycket detaljer kring den nya funktionalitet vi kommer få se i Directx 12 men man har redan nämnt nya blandningslägen (blend modes) och konservativ rastrering (conservative rasterization) som kommer att kräva ny hårdvara för att användas. Men fler funktioner väntas presenteras allt eftersom vi närmar oss lanseringen av Directx 12.

AMD menar att Graphics Core Next-arkitektur (Radeon HD 7000 och senare) stödjer Directx 12 medan Nvidia lovar stöd från Fermi och framåt (Geforce GTX 400 och senare). Vilka kretsar som kommer att ge fullt stöd för den nya funktionaliteten i Directx 12 är däremot oklart.



 

Relaterade artiklar:

6
Leave a Reply

Please Login to comment
6 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
6 Comment authors
ZiderTheSwede1970Tobberianxemacs Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Johannes J
Gäst
Johannes J

Ny hårvara? Låter klurigt. Behöver man typ Schwarzkopf, eller räcker det med Wella? 😉

Medlem
Arne Berg

Trevligt! Nya funktioner med ny hårdvara,var annars orolig att det bara skulle bli ett x-box liknande API utan ny funktionalitet.

Fredrik
Medlem
Fredrik

Hårdvarustöd för ray-tracing?

Tobberian
Medlem
Tobberian

Jag vill se amd/nvidia grafikkorten börjar med det Intel Haswell har in sin GPU/dx-ext ”pixelsync”..
[url=http://software.intel.com/en-us/blogs/2013/04/05/did-you-see-the-preview-of-codemasters-grid2-running-on-intel-4th-gen-core]”Adaptive volumetric shadow maps”[/url](AVSM)=egenskuggande och [b]clipp-fri[/b] rök.

[imgcomment image[/img]
…och [url=http://www.anandtech.com/show/6863/intels-pixelsync-instantaccess-two-new-directx-extensions-for-haswell]”adaptive order independent transparency”[/url] (AOIT).

Richard Bertilsson
Medlem
Richard Bertilsson

Tradiga Microsft som inte kan göra något som stödjer dagens grejor…
SUGER APA SOM VANLIGT MED ANDRA ORD

Zider
Gäst
Zider

[quote name=”TheSwede1970″]Tradiga Microsft som inte kan göra något som stödjer dagens grejor…
SUGER APA SOM VANLIGT MED ANDRA ORD[/quote]

Fast.. det är ju bara vissa instruktioner, och det är likadant med OGL.