Oculus VR skeppar i skrivande stund sin andra generations utvecklingsmodell av vr-glasögonen Oculus Rift – kallat DK2. Upplösningen på skärmen som låter dig fly verkligheten är en av nyheterna på enheten men ökningen till drygt 2 megapixlar är fortfarande långt ifrån de 300-500 megapixlar ögat kan urskilja.

Oculus Rift är den i särklass mest omtalade produkten på dagens marknad för virtuell verklighet där användare genom ett par omslutande glasögon kan omsluta sig helt i en digital värld. När Oculus VR lanserade sitt Developer Kit 2 tidigare i år var NordicHardware en av de första medier att få testa de nya vr-glasögonen på CES-mässan i Las Vegas. Uppdateringarna från första generationens utvecklingskit var flera med både högre uppdateringsfrekvens, teknik för att känna av dina huvudrörelser och inte minst en rejäl ökning i skärmupplösning.

Oculus VR strävar mot högre upplösning

Med 1 920 x 1 080 pixlar (960 x 1 080 pixlar per öga) var det en märkbar skillnad mot första generationens utvecklingskit där vi fick nöja oss med 1 280 x 800 pixlar. Som vi konstaterade redan under våra tester på CES var dessa drygt 2 megapixlar dock långt ifrån tillräckligt för att ta bort ”hönsnätskänslan”. På bara någon centimeters avstånd från dina ögon är 2 megapixlar långt ifrån tillräckligt för att ge en pixelfri bild.

oculus_dk2_insideOculus Rift DK2 byggs kring skärmen från en Samsung Galaxy Note 3 smartphone: Källa Ifixit.com

I en intervju med Gizmodo avslöjar Oculus Rifts skapare Lucky Palmer att konsumentmodellen av Rift kommer erbjuda bland annat en förbättrad upplösning men konstaterar också att det kommer dröja många år innan vi verkligen kan nå ”den heliga graal” för upplösningen i ett par vr-glasögon.

”We need to be about 10-15 times higher resolution before we’re maxing out the capacity of the human eye. There are limits but we’re not even close to them,” säger Palmer i intervjun och tillägger, ”We have a long time to go”.

Det mänskliga ögat är kapabelt att uppfatta enormt höga upplösningar och gör det möjligt för oss att uppfatta upplösningar på vad som skulle motsvara över 300 megapixlar vid 90/90 graders synfält men med ett större synfält på 120 grader ökar detta till nära nog 600 megapixel.

Upplösning på motsvarande 24 000 x 13 500 pixlar

Även om det är svårt att överföra detta till när vi som individer börjar få svårt att uppfatta pixlar på en skärm är det en hissnande tanke att utvecklingen av vr-glasögon bör kunna fortlöpa tills vi har 5-tums skärmar med upplösningar på runt 24 000 x 13 500 pixlar (324 megapixel). Något som bådar för en fortsatt utveckling på skärmfronten i många år framöver.



 

Relaterade artiklar

5
Leave a Reply

Please Login to comment
5 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
5 Comment authors
TobberianjohnjensenCalle LinsdtrömNiaburethMarcus Näsman Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Marcus Näsman
Gäst
Marcus Näsman

😮 Ögat har ju bara 576megapixel! 😆

Niabureth
Medlem
Niabureth

Känns inte som att OR eller konkurrerande tekniker är intressanta förrän minst en 5-10 år frammåt. När tekniken helt enkelt hunnit ikapp. Fattar inte varför det blivit så stort redan nu, när inget av det (vad jag förstått) stora problemen egentligen är lösta. De behöver fortfarande extremt mycket högre upplösning, förmodligen ännu lägre latenser för skärmarna, eventuellt bättre och snabbare motiontracking, och mycket mycket högre refreshrate. För detta krävs naturligtvis enormt mycket kraftfullare GPU’er, vilket ju även det ligger många år frammåt i tiden.

Calle Linsdtröm
Gäst
Calle Linsdtröm

Vad i hevlete ska man ha för att driva den haha?

Stormense
Medlem
Stormense

Oculus Rift-dator kanske. 10 st 780TI och dubbla CPU?

Tobberian
Medlem
Tobberian

….